Woodscream - Octastorium

Woodscream - Octastorium

Label : Aeterna Records | Archiveer onder black/pagan metal

Jori : Woodscream lijkt het Russische antwoord te willen geven op Eluveitie. Met hun zware folk metal gecombineerd met violen en fluiten en zowel vrouwelijke cleane vocalen en grunts hebben ze alle ingrediënten in huis. Maar zelfs al heb je de goede ingrediënten, je moet wel kunnen koken als je wat lekkers wil maken!

En dat lukt de dames en heren van Woodscream heel aardig. Het halve uurtje muziek wisselt af tussen een aantal hele korte maar ook wat langere nummers en ze zijn in de beste folk metal traditie lekker dansbaar en heerlijk sfeervol. Dit gaat gelukkig niet ten koste van het metal karakter van de muziek, waar met een lading dubbele basdrums en een aantal gelikte gitaarsolo’s voldoende dekking aan wordt gegeven. De titels en de teksten zijn in het Russisch, hoewel er bij de titels van de nummers wel een Engelse vertaling is gegeven zodat je toch nog een idee hebt waar de muziek over kan gaan. Juist bij folk metal is het aanhouden van je eigen taal een kracht en geen beperking, neem Finsterforst, Korpiklaani of het eerder genoemde Eluveitie er maar bij als voorbeeld. Ook bij Woodscream zorgt het voor een extra charme, en ook de lichte vocalen van Valentina, die er af en toe ook gewoon onbeschaamd een nootje naast zit, geven sfeer aan de muziek. Het gaat te ver om te zeggen dat Woodscream de klasse van Eluveitie in huis heeft, maar ik durf er mijn maandsalaris (toch niet zoveel als docent) om te wedden voor het feit dat dit plaatje fans van die band zeker zal kunnen bekoren!