Deicide - Scars Of The Crucifix

Deicide - Scars Of The Crucifix

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Monique : "Deicide is baa-ack!

De oude rotten van de vroege Florida death hebben een nieuw label gevonden en daarmee blijkbaar ook een nieuwe energiebron aangeboord. Zelfs ik als ultieme Deicide-fan moet toegeven dat de CD's die na 'Serpents of the Light' zijn verschenen voor de fan weliswaar nog altijd zeer de moeite waard waren, toch door de death metal-scene als geheel als enigszins "futloos (soms zelfs: "inspiratieloos) werden omschreven. Deze nieuwe release 'Scars of the Crucifix' laat echter zien dat de mannen nog altijd bruisen van energie en fanatisme, deze plaat hakt erin! De herkenbare (door de fans aanbeden) gitaarsolo's zijn volop aanwezig, de karakteristieke slepende Deicide-dreun beukt zich een weg door het geweld van godslasterlijke lyriek en originele riffs. Het klinkt allemaal fris en nieuw maar is desondanks ontegenzeggelijk karakteristiek voor de band Deicide in al zijn elementen.

Wat is er dan zo nieuw aan deze plaat? De nummers "lijken complexer...lijken is hier het sleutelwoord. Want nog altijd is er de rechttoe-rechtaan alles omver rossende bruutheid, maar nu verpakt in een intrigerende wirwar van snelle riffs, dubbele vocalen en "chaotische solo's. Dat alles maakt deze CD wellicht iets ontoegankelijker dan de albums van de voorgaande paar jaren, maar dat maakt 'Scars Of The Crucifix' nu juist zo interessant..er valt weer iets te ontdekken.

Een klein minpuntje... Benton heeft (zoals wij allen weten) een prachtige lage brul, een uniek geluid dat gecombineerd met zijn eigen 2e krijsstem op bepaalde momenten extra accenten aan de muziek kan geven. Op dit album lijken de dubbele vocalen echter de boventoon te voeren....dit komt de agressie zeker ten goede, maar het verlangen naar de spaarzame momenten waarop de "eenvoudige lage brul in al zijn pracht de ruimte krijgt blijft.

Deicide leeft! En als je me niet gelooft dan luister zelf maar!