The Thirteenth Sun - Stardust

The Thirteenth Sun - Stardust

Label : Aural Music Group | Archiveer onder different metal

Bart D. : The Thirteenth Sun uit Roemeniƫ is een erg interessante en intrigerende band. Met 'Stardust' presenteren ze hun debuutalbum, en dat zou zomaar eens veel stof kunnen doen opwaaien. Omschrijven wat ze hier brengen, is behoorlijk moeilijk - en niet alleen omdat het behoorlijk eclectisch is. 'Stardust' staat vol met pittige muziek, zonder dat het ooit vermoeiend is om naar te luisteren. Laat ik wat referenties gaan gebruiken. De atmosfeer en zang doen me denken aan Tiamat, middenperiode. De volgende is dan niet zo raar: Pink Floyd. Tragisch, melancholisch, psychedelisch. En daar is dan The Gathering. Gaan we meteen door naar de metal: er is bij deze band geen angst om er wat extreme metal in te gooien om je wakker te houden. Gaande van Dissection tot Opeth. De avant-gardistische trekjes kunnen dan weer gedeeld worden met Ulver. Dus daar heb je wat referenties. Geeft dit een duidelijk totaalplaatje...?

En is het ook om aan te horen? Nou, zeker wel! De algehele kwaliteit is echt uitmuntend. Deze muzikanten weten wel weg met hun instrumenten, en de opnames en productie zijn van de bovenste plank. De muziek houdt je op het puntje van je stoel. En het is heerlijk dat de metal erg intens kan worden terwijl de zang haar eigenzinnige stijl behoudt. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Zoals gezegd, is de muziek behoorlijk doordacht. Dus soms voelt het wat "bedacht". Ik denk dat deze band daar een stap voorbij kan gaan zetten: ze kunnen als eenheid de som van haar delen worden door zich wat meer door hun innerlijke muzen te laten leiden. Ondertussen is dit een geweldig debuut dat uit elkaar knapt van de sfeer en avontuurlijkheid!