Sólstafir - Berdreyminn

Sólstafir - Berdreyminn

Label : Season Of Mist | Archiveer onder post rock / post metal

Vera : Van in het begin met ’Masterpiece Of Bitterness’ (trouwens een bespreking waar ik profetische woorden sprak, dat mag ik zeggen nu de nieuwe plaat dit thema heeft) werden we weggeblazen door de exceptionele klanken van het IJslandse Sólstafir. Album na album groeide hun faam en konden ze rekenen op meer respect, met meesterwerk ’Otta’ als voorlopig hoogtepunt. Het zal sowieso moeilijk worden om dat te evenaren of overtreffen. Dat album deed het vuur van de passie van de band wel overslaan naar andere segmenten uit de muziekwereld, niet alleen in de metalscène. Het is ook zo dat de lange composities in de loop der jaren meer geraffineerd en… eh kunstzinnig geworden zijn. Ruwheid is nog steeds aanwezig, maar de zang wordt meer en meer clean en weemoedig en instrumentaal ontwikkelde de band zich tot een hoger niveau met strijkers, banjo, piano en percussie als evenwaardige elementen in het metalen harnas. Sólstafir werd een geprezen cult band, een genre op zich, of ze dit nu wilden of niet. De story werd nog eens aangedikt met het plotse en ietwat trieste vertrek van drummer (en veel meer) Gummi zodat het verhaal van onze vrienden zelfs soapallures begon aan te nemen. Het wierp een smet op mijn bewondering voor Sólstafir, zoveel is zeker, maar het is de muziek die telt, dus laat ons daar maar even in woorden proberen te vatten wat we ervaren bij beluistering van hun ‘Viking post rock’ of ‘Pink Floyd metal’ (heus, zo noemen ze het zelf ook) op zesde studioalbum ‘Berdreyminn’.

De titel ‘Berdreyminn’ is te vertalen als ‘dromer van komende gebeurtenissen’, een clairvoyant dus. Het verklaart meteen de mysterieuze en enigmatische manier waarop de muziek zich ontrolt. Als intensieve volgeling herken je meteen zoveel details en kenmerken dat zelfs een eerste luisterbeurt een mix van nieuwe exploratie en vertrouwd terrein is. Alsof je terugkeert op het eiland van vuur en ijs, maar de seizoenen net anders zijn. De immer voortschrijdende evolutie in Sólstafir’s muziek gebeurt op ‘Berdreyminn’ in kleine stapjes, alsof we uiterst waakzaam moeten zijn op de glibberige paden van het thuisfront. Dit is het eerste album met drummer Hallgrímur Jón Hallgrímsson, maar zijn stoere verschijning zijn we inmiddels al gewend van bij concerten, want de band houdt er een voluptueus tourschema op na. En het is de charismatische vocalist/gitarist Aðalbjörn Tryggvason die met zijn karakteristieke stem de totale klankkleur vervolledigt. Een prestatie op zich, want de huilende en zwevende walvisklanken uit de gitaar met E-bow van Sæþor Marius Sæþorsson zijn uniek en immer geestverruimend, terwijl de met lange vlechten getooide Svavar Austmann zijn bas geselt met strakke discipline. Alles wat we ons kunnen dromen is ook nu ruimschoots aanwezig. Met de single ‘Isafold’ hebben ze een toegankelijke radiosong, de zeven andere songs klokken allen rond de zeven minuten en zijn miniatuursoundtracks van het woeste, fascinerende eiland. We kunnen dan ook spreken van een nieuw meesterwerk dat de status van de band nog groter zal maken.