God Dethroned - The World Ablaze

God Dethroned - The World Ablaze

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Wat kan mijn leven soms toch heerlijk gecompliceerd zijn. Ik geef zelfden tot nooit monsterscores, tot onlangs het Franse Benighted ‘Necrobreed’ uitbracht en ik 97 punten uitdeelde. En nu komt God Dethroned met het eerste album in zeven jaar, waarmee de Passiondale-trilogie wordt voltooid. En die is minstens zo goed. Misschien wel net zo goed als het album ‘Passiondale’. Aan de andere kant, de lat ligt ook wat hoger bij God Dethroned, dus vandaar dat ik mijn score hieronder kan onderbouwen.

Hieronder staat de tweede single van het album, getiteld ‘On the Wrong Side Of The Wire’. Inmiddels moet de clip van ‘Annihilation Crusade’ ook uit zijn.

In 2011 trok frontman Henri de stekker uit God Dethroned om zich vervolgens op een carrière als gitaarbouwer te richten. Inmiddels loopt die gitaarfabriek meer dan aardig en speelt God Dethroned alweer enige tijd live. Maar dit album moest en zou er komen. Was het niet voor de band zelf, dan bijna als verplichting naar de fans. En pas nu zie je wat een impact de band heeft gehad op het leven van velen, getuige de vele onbeschrijflijk positieve reacties op zowel het nieuwe werk, als de catalogus uit het verleden, waarbij album ‘Bloody Blasphemy’ toch redelijk unaniem als winnaar uit de bus lijkt te komen. Voor zover je een wedstrijd kunt doen op het punt van smaak, uiteraard.

Het album neemt je voor de derde keer in successie mee naar de eerste wereldoorlog. Het ondraaglijke geweld, de chaos en het drama, het is allemaal tegen perfectie aan verbeeld in de tien nummers die God Dethroned aflevert. Je voelt je als het ware getuige van een soldaat in de loopgraaf, de moed versus de wanhoop, de agressie versus de angst en het verdriet tegenover de gruwelen. Ik ben oprecht zwaar onder de indruk van deze schijf. Wat verder opvalt is dat Henri wat meer afgewogen zingt. En er wordt niet meer geblast omdat het moet, de nummers krijgen ruimte om te ademen, waardoor de harde stukken dubbel zo hard binnen komen, met een welhaast perfecte symbiose tussen melancholie en geweld, gesteund door fenomenaal goede riffs en heerlijk rollend drumwerk van Michiel van der Plicht, bescheiden en prachtig dienstbaar gesteund door bassist Jeroen Pomper.

En laat ik vooral niet vergeten gitarist Mike Ferguson in het zonnetje te zetten. Ik riep toen hij in Detonation zat en toen hij zich bij Kutschurft meldde al dat hij ooit op een dag God Dethroned gitarist zou worden. En hij doet het werkelijk fenomenaal. Wat mij betreft is dit geen voltooiing, maar een nieuw begin van God Dethroned. Die beslissing ligt niet bij mij, maar dit is zo’n zeldzame schijf waarvan ik tegen jou als fan van extreme metal durf te zeggen: “doe jezelf een plezier, koop deze CD”, er gaat dit jaar geen beter album meer uitkomen in dit genre. Of God Dethroned zelf moet ineens in het geheim een nieuw album voorbereid hebben. Namens de voltallige metal community: WELCOME BACK!