Thiago Bianchi’s Arena - Thiago Bianchi’s Arena

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Zoals de titel het al aangeeft is Arena een project van Braziliaanse vocalist Thiago Bianchi, bekend van o.a. Shaman, Karma en Noturnall. Het project lag al een aantal jaren in de planning, en de songs op het album zijn afkomstig van de periode 2008-2017. Voor dit project heeft Bianchi hulp gehad van een stel prima Braziliaanse muzikanten zoals o.a. Edu Falaschi (Almah, ex-Angra), Kiko Loureiro (Megadeth, Angra), Eduardo Ardanuy (ex-Dr. Sin), Michael Orlando (Adrenaline Mob, Norturnall), Nando Fernandes (ex-Hangar) en vele andere. En laat ik maar gelijk zeggen dat de beste man een prima werkstukje heeft afgeleverd.

Wat wij hier hebben is progressieve power metal zoals vooral Brazilianen dat kunnen. Het zal u niet verbazen dat de muziek vooral in het verlegde van bands zoals Shaman, Angra en Almah ligt. Het feit dat Angra-cover ‘Nova Era’ perfect bij de rest van het materiaal past zegt wat dat betreft genoeg. Het gebrek aan originaliteit betekent echter niet dat Arena is een “rip-off” is. Alle dertien songs (de intro niet meegerekend) zijn sterke, en bovendien prachtige composities met een eigen gezicht. Zoals we het van dit soort muziek gewend zijn, zijn de composities soms complex, maar desondanks meteen pakkend. En daar deze ook vele lagen bevatten die zich niet direct openbaren, is elke luisterbeurt een nieuwe ervaring en verveelt de plaat niet snel. Over het algemeen is de muziek vrij melodieus, en mid-tempo tot rustig. Sfeer speelt een belangrijke rol in het geheel en dat is een van de punten wat deze plaat voor mij bijzonder maakt. Gelukkig wordt het gaspedaal hier en daar ook aardig ingedrukt. En het mag geen verrassing zijn dat de snellere en stevigere nummers zoals ‘Learn To Let It Go’ en ‘Life Is…’ mij het meest aanspreken. Maar de rest van de songs zijn eveneens overtuigend. Zelfs de Tears For Fears cover ‘Woman In Chains’ is niet misplaatst.

Het lijkt mij niet nodig om te zeggen dat de instrumentalisten hun werk voortreffelijk doen en weinig ruimte voor discussie laten. Bianchi zelf speelt de vocale hoofdrol en ook daar laat de man geen ruimte voor discussie. De plaat heeft een goede productie meegekregen, die iets minder massief klinkt dan de meeste producties in dit genre, en juist daardoor een oprechtere en directere karakter heeft. Alles bij elkaar is dit titelloze debuut een erg sterke release die fans van melodieuze, progressieve power metal absoluut zal aanspreken. Alle opbrengst van de verkoop wordt bovendien gedoneerd aan instanties die zich inzetten voor kinderen met kanker! Een prima initiatief van Bianchi, en des te meer reden om de plaat in huis te halen.