Spoil Engine - Stormsleeper

Spoil Engine - Stormsleeper

Label : Arising Empire | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Spoil Engine bracht in december 2015 de EP ‘Stormsleeper’ uit; het mag een raadsel heten waarom dat destijds in eigen beheer nodig was. Na de vele lovende reviews was het dan ook niet heel verwonderlijk om een aantal maanden later te vernemen dat het vijftal een platenmaatschappij had gevonden; mei 2016 tekende de band bij Arising Empire (een subdivisie van Nuclear Blast). Om hun muziek internationaal meer op de kaart te zetten, brengt Spoil Engine ‘Stormsleeper’ wederom uit. Deze versie is echter geen simpele kopie van de EP maar kent vier nieuwe nummers, andere cover art en de volgorde van de tracks is aangepast.

Of ik het mag wegschrijven onder ‘voortschrijdend inzicht’, of dat mijn heimwee naar de vocalen van ex-zanger Niek Tournois inmiddels volledig weggeëbd is of dat de verandering in volgorde zijn werk doet, het album laat een sterkere indruk achter dan dat de EP destijds deed. Nog steeds bepalen pakkende groovy, thrash riffs en metalcore het geluid en is er veel ruimte voor melodie. Spoil Engine lijkt hun draai helemaal gevonden te hebben in de melodieuzere modern metal lijkt. Sterke tracks als ‘Disconnect’, ‘Weightless’ en ‘Hollow Crown’ kennen we al van de EP en nieuwe tracks als het pakkende ‘Doomed To Die’ en indrukwekkende ‘Black Sails’ sluiten daar naadloos bij aan. Zangeres Iris beschikt over een ruwe strot, waarmee ze de tracks venijn meegeeft. Naast de rauwe vocalen gebruikt ze ook geregeld haar zuivere vocalen (‘Doomed To Die’, ‘Singing Sirens’); ze doen soms wat poppy aan, maar het past wonderwel.

Pakkend, intens en melodieus; ik kan niet anders concluderen dan dat 'Stormsleeper' moderne metal op zijn best is. Een album dat de band zomaar eens internationaal op de kaart zou kunnen zetten.