Dismember - Where Ironcrosses Grow

Dismember - Where Ironcrosses Grow

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Vier jaar is het inmiddels al weer geleden sinds het laatste wapenfeit van Dismember. Na het verschijnen van "Hate Campaign in 2000 werd het akelig stil rond de groep uit Stockholm, totdat ze vorig jaar weer van zich lieten horen middels enkele optredens op de zomerfestivals. "Where Ironcrosses Grow is de zesde volledige CD van Dismember, en de eerste CD op het Nederlandse Karmageddon Media label. Dat is vrij opmerkelijk, want Dismember was van huis uit toch een Nuclear Blast band en heeft een dikke tien jaar met dit label samengewerkt. Richard Cabeza, die na de CD "Death Metal uit 1998 (voor korte tijd) naar Noorwegen vertrok om zich bij Satyricon te voegen, is wederom toegevoegd aan de Dismember, en zo spelen nog altijd vier van de vijf originele bandleden in dit Zweedse death metal instituut. (Onlangs werd Dismember ook met een tweede gitarist versterkt in de persoon van Martin Persson overigens).

Dismember is zo'n band die haar roots niet verloochent. En zo kan het dat anno 2004 het bandgeluid, waar Dismember een onofficieel patent op heeft, nog steeds niet wezenlijk is veranderd sinds de begindagen van de band. In dat opzicht hoef je dus op "Where Ironcrosses Grow geen grote verassingen te verwachten. Wel staat deze CD wederom garant voor een lekkere pot (melodieuze) Zweedse death metal van de bovenste plank, maar dat is eigenlijk ook geen grote verassing. "Where Ironcrosses Grow gaat erin als zoete koek en zal geen enkele Dismember fan teleurstellen. Hoogtepunten van dit tien nummers tellende album zijn o.a. "Tragedy of the Faitful, wat nogal aan Maiden doet denken vanwege de twin solos, "Chasing the Serpent en het afsluitende "As I Pull the Trigger. Nummers die het stuk voor stuk live erg goed zullen doen. Net als het eerste album op Nuclear Blast ("Like An Ever Flowing Stream) is ook het eerste Dismember album op Karmageddon Media voorzien van een Dan Seagrave cover, die we inmiddels allemaal wel kennen van zijn uitstekende eerdere werk voor Dismember, Entombed, Suffocation en Morbid Angel. Dismember is weer terug van weggeweest, en "Where Ironcrosses Grow is het bewijs dat deze death metal veteranen nog lang niet ten dode opgeschreven zijn. Horns up for Dismember!!