Shores Of Null - Black Drapes For Tomorrow

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Vera : Wanneer we zouden moeten gissen naar de nationaliteit van Shores Of Null, zouden we aardig om de tuin geleid blijken te zijn. Deze Romeinen zetten onze geografische verwachtingen van metal doodleuk op de helling. Nog nooit hoorden we een Italiaanse band die zo Scandinavisch klinkt en het is nog verdomd goed ook! Denk aan Amorphis, een vleugje Katatonia, sensitieve solo’s in de trant van Saturnus en verder heel de doom/death/gothic scène die zich in de jaren negentig ontwikkelde tot heel wat fraais. Dat heeft in Rome vruchten afgeworpen bij dit niet te versmaden vijftal.

Met het debuut ‘Quiescence’ (2014) wisten ze onze aandacht al te trekken en tweede album ‘Black Drapes For Tomorrow’ doet er nog een schepje bovenop. Opener ‘Tributary Waters’ laat ons meteen zwelgen in een bad van opgefokte Katatonia gitaren, een sfeervolle instrumentale start. De doom/death/gothic metal van deze heren komt tot volle wasdom in ‘Donau’ wat op bepaalde momenten aan In The Woods doet denken tijdens de donkere, gewichtige cleane zangpartijen. De schoonheid van melancholie staat centraal op dit album, met het aan Saturnus (leads) verwante ‘Tide Against Us’ als volgende hoogtepunt. In enkele songs horen we cello als toemaatje. Zowel cleane zang van Davide Straccione als ruwe grunts als zwartgeblakerde screams (soms als echo/samenzang met klare zang en dan denken we aan Thurisaz in ‘House Of Cries’ en in ‘We Ain’t Ashes’) weet men op een wervelende manier te combineren. Doom metal is toch wel de leidende factor op dit album en dat levert ons meerdere knallers zoals het titelnummer met zijn berustend gesproken passages of het sentimenteel aanvangende en ronduit beklijvende ‘We Ain’t Ashes’. Om nog maar te zwijgen over ‘The Kolyma Route’ waar men de spirituele toer opgaat met enige pontificale gezangen op het einde. Dit is een album dat van begin tot einde boeit. Wie zich graag overgeeft aan de betoverende klanken van doom/death metal met enige old school gotische elementen, alsook fans van Amorphis, Katatonia en Omnium Gatherum, zij gaan mooie momenten beleven met ‘Black Drapes For Tomorrow’. Een topper in het genre!