Seven Kingdoms - Decennium

Seven Kingdoms - Decennium

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het Amerikaanse Seven Kingdoms bestaat intussen tien jaar, en hoe kan je dat nu duidelijker laten merken dan door een nieuwe album de titel ‘Decennium’ te geven? Net als de voorganger ‘The Fire Is Mine’ wordt deze plaat voornamelijk gekenmerkt door de vocalen van Sabrina Valentine en is dit dus weer een echte power metal plaat maar dan wel met Evanescence-achtige zang. En, zoals mijn collega Nima bij de vorige release van Seven Kingdoms terecht aangaf, dit moet je maar net liggen.

Op deze nieuwste telg lijkt de band nog meer te zijn gegroeid en qua geluid liggen ze nog steeds dicht in de buurt van Europese power metal grootheden als Edguy, Hammerfall en zeker in de gitaarlijnen ook Helloween en op opener ‘Stargazer’ zijn die Helloween invloeden dan ook prominent aanwezig. Het hele album staat vol met Game Of Thrones referenties wat dan ook gelijk de associatie oproept met het meesterlijke ‘Stormborn’ van Bloodbound. Het niveau van deze plaat wordt echter niet gehaald en het Nightwish ademende en behoorlijk afgezaagde ‘Undying’ is daar een van de redenen van, dit is echt een van de mindere punten op de cd. ‘The Tale Of Deathface Ginny’ maakt dan weer een hoop goed met zijn tegendraadse partijen. Ook een hoogtepuntje op het album is ‘The Faceless Hero’, wat net iets agressiever uitgevallen is dan de rest van de nummers.

‘Decennium’ is een weer een prima album geworden wat de lijn van de band logisch doortrekt. Als je bekend bent met het vorige werk van de band is het veilig om dit plaatje blind aan te schaffen. Ook een aanrader voor fans van Europese power metal die niet vies zijn van enigszins zoetsappige vrouwelijke vocalen. De band heeft intussen een deal met niet de minste in de business, Napalm Records, dus de toekomst van Seven Kingdoms ziet er na een decennium hard werken zonnig uit.