Screamking - Tyrannt Of The Sea

Screamking - Tyrannt Of The Sea

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Bij het eerste nummer dacht ik te maken te hebben met een (slechte) grap. Hoe hilarisch is het om een King Diamond plaat achterste voren af te spelen? Zo klinkt het althans. Als op de facebook page van de band te lezen valt dat men zich vooral bezig houdt met het drinken van het bloed van de vijanden hoop ik alleen maar dat dit niet serieus bedoeld is.

Maar helaas… ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit geen grap is. Alle namen uit de klassieke heavy metal worden genoemd als bepalend voor het geluid van dit album, maar ik vraag u om mij de dichterlijke vrijheid te geven zelf een omschrijving neer te pennen. Dit album is een mix van een hoorspel, Rhapsody, screamo, Maiden, King Diamond, Priest en…Green Jelly. Voeg daar een paar zeer discutabele vocalen bij en je hebt een album om gauw weer te vergeten. Deze Amerikanen maken er letterlijk een potje van, wat een bende is dit. Het enige fatsoenlijke wat ik gehoord heb zijn de solo’s. De zanger kan in de midden octaven een aardige noot raken, maar in de hoogte is het echt niet te doen. Dit doe je niet omdat je denkt dat iemand het waardeert, maar louter om iemand te kwellen. Het tot in ten treure scanderen van songtitels als ‘I Am A Viking’ en het talloze malen “kill” schreeuwen met zijn allen trekt echt het laatste beetje krediet er uit. Maar die zanger, zoals die in de hoge tonen uit de bocht vliegt, daar is geen vangrail tegenop gewassen. De melodieën schieten ook zonder enig arrangement alle kanten op en enig stramien in de songs is niet te ontdekken, met (na drie luisterpogingen) ‘Shadow Of The Horn’ als voorlopig dieptepunt.

Dit is rotzooi. Bestemd voor niemand. Tering, hoe vaker ik het luister, hoe ellendig het allemaal wordt. Dit is echt beneden alle peil. Ze zouden zich dood moeten schamen.