Roommates - Fake

Roommates - Fake

Label : Nadir Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Als er ooit sprake is geweest van een albumtitel die de lading niet dekt, dan is het wel deze schijf van Roommates. Het album is namelijk getiteld ‘Fake’. Maar de muziek op dit plaatje is allesbehalve fake. Heerlijke, melodieuze, bluesy, grungy liedjes, over duidelijk geïnspireerd door de muziek uit het Zuiden van Amerika. En dan lees ik pas dat dit vier jongens uit Italië zijn notabene! De band bestaat al sinds 2012, in eerste instantie als een akoestisch trio (en dat hoor je soms nog terug). Roommates werd een rockband na het toetreden van drummer Alessio Spallarossa (ex Sadist) in 2014, waarna vooral veel opgetreden werd. En nu is dan eindelijk het debuutalbum ‘Fake’ uitgekomen, waar helaas maar zeven nummers op staan.

Maar ja, het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit zullen we maar zeggen. En die is er meer dan voldoende, die kwaliteit. Wat direct opvalt is de zang van de heren: geheel accentloos en van hoog niveau. Luister even naar ‘Fakin Good Manners’ en je bent verkocht. De band speelt eigenlijk een mix van aan de ene kant moderne – op grunge leunende – Amerikaanse rock en aan de andere kant op semi akoestische bluesy/country rock. En voor mij is vooral die laatste kant van de vier mannen interessant, zoals in tracks als ‘Empty Love’ en ‘Light’. Ik ben wat minder onder de indruk als de band meer als een rockband klinkt, in tracks als ‘Blow Away’ en ‘Black Man Guardian’. De band verzuipt dan in de zee van ontelbare bands die datzelfde kunstje doen. Nee, dan hoor ik liever ‘I Smile’ waarin de band weer een mix van Blackberry Smoke en The Eagles laat horen. Prachtig. Maar heren, ik vraag u vriendelijk doch dringend: waarom maar zeven nummers? Dit smaakt naar meer!