Reignsaw - Reignsaw

Reignsaw - Reignsaw

Label : GMR Music Group | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Reignsaw is een nieuwe band uit rondom enkele zwaargewichten uit het Zweedse circuit. In de line-up vinden we gitarist Petri Kuusisto (o.a. Carnal Forge, Soulskinner), gitarist Magnus Söderman (o.a. Nightrage, ex-Inrage), drummer Ricky Eversand (o.a. Demonoid, ex-Dog Faced Gods) en bassist/vocalist J. “J.B.” Bergman (o.a. ex-Rosicrucian, ex-Slapdash). De band bestaat sinds 2014 en het eerste resultaat van de samenwerking is onlangs een feit geworden.

Met de muzikale carrière en achtergrond van de heren is de muzikale richting van Reignsaw geen verrassing. De band speelt zware moderne thrash metal die vooral (typisch) Zweeds klinkt. En daarmee is eigenlijk alles over deze plaat gezegd. Het originaliteit- en verrassingsgehalte is vrijwel nihil, en de plaat heeft alles wat je van een band in dit genre verwacht. De muziek is vrij heavy en over algemeen uptempo, maar inderdaad met een flinke lading melodie, en die typisch Zweedse riffs die we kennen van de andere (ex-)werkgevers van de heren, en collegae zoals Soilwork, The Haunted, The Forsaken, Darkane, Dismember en uiteraard At The Gates, maar ook bands zoals Dew-Scented en HateSphere. Hier en daar komen we ook invloeden vanuit de US thrashhoek tegen, waarbij vooral de naam Testament regelmatig in mij opkomt. Gelukkig hebben de heren die irritante, “gevoelige” cleane zang die tegenwoordig maar al te graag wordt ingezet achterwege gelaten. Daardoor klinkt de plaat zoals een dergelijke plaat behoort te klinken, en wordt de opfokte lading constant intact gehouden.

Met doorgewinterde muzikanten zoals deze voldoet het geheel uiteraard ook aan alle kwaliteitseisen, en alles bij elkaar is dit titelloze debuut een sterke release in zijn soort. Niets meer, niets minder. Overigens zou het u waarschijnlijk niet verbazen dat dit allemaal net iets te modern voor mijn smaak is. Dus de liefhebbers van dergelijke moderne thrash kunnen gerust een aantal punten bij de eindscore optellen.