Nox Vorago - Al Chem

Nox Vorago - Al Chem

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Job : Gotenborg, de op een na grootste stad van Zweden kent een van de rijkste geschiedenissen in de metalwereld. Waar NWOBHM ontstond in Engeland, en traditionele black metal in Noorwegen, komt veel death metal en melodische death metal uit Gotenborg en al snel sprak men van “de Gotenborg sound”, een typische manier van songwriting en ook productie klank die pionierbands als Dark Tranquility, In Flames en natuurlijk opperbazen At The Gates tot grote populariteit brachten. We hebben het hier echter over begin jaren ’90 en in de tussentijd is er een hoop veranderd.

Zo ook de Gotenborg sound, die is niet meer als vroeger. En nee, ik ga nu niet prediken dat vroeger alles beter was. Neem nu Nox Vorago, een symfonische death metal band uit Gotenborg die, ondanks dat ze death metal met een twist maken nog steeds even slopend alswel catchy weten te klinken en nu na vijf jaar met hun tweede plaat ‘Al Chem’ zijn gekomen. Waar voorganger ‘Obsidian Stonemirrors’ uit 2012 nog kampte met een productie waar veel beter mee omgegaan had kunnen zijn, beukt ‘Al Chem’ vanaf de eerste seconden wild om zich heen. Weg zijn de gemoffelde drums, weg zijn de slecht gemixte vocals. Gebleven zijn de lekkere gitaartonen (die verrassend droog klinkt en toch veel om het lijft heeft) en de alom aanwezige toetsen die nergens te neo-klassiek aanvoelen. Een nummer als opener ‘Elenu Tiamatu’ zet de toon met naargeestige maar in-your-face beukritmes. Denk hierbij aan een Fleshgod Apocalypse wat niet per se episch probeert te zijn, maar eerder onder je huid wilt gaan zitten zoals vroege Carach Angren dat goed deed – de black invloeden zijn dan ook aanwezig. Een flinke vooruitgang op de voorganger, dit ‘Al Chem’!