Norse - The Divine Light Of A New Sun

Norse - The Divine Light Of A New Sun

Label : Transcending Obscurity | Archiveer onder black metal

Job : Exact twee jaar geleden hoorde ik Norse voor het eerst. De Australische band had toen EP ‘Pest’ uitgebracht en ik kon mijn oren niet geloven. Wat was dit een ongelofelijk geluid! Dissonant, atonaal en compleet gestoorde black metal gemixt met stevige en al even dissonante thrash metal. ‘Pest’ was een prima voorproefje van wat ging komen, want aankomende maand is er dan eindelijk de nieuwe langspeler ‘The Divine Light of a New Sun’ en wat ik op ‘Pest’ hoorde wordt hier stilletjes aan verbeterd.

Waar op ‘Pest’ agressie op de voorgrond stond en amper ruimte was vrij gehouden om op adem te komen, is de nieuwe plaat een heel stuk dynamischer. En ga nu niet beginnen over mooie, lieve post-black passages: ook al neemt de band gas terug, de sfeer blijft fucking eng. Neem een ‘Telum Vitae’ dat een constant pulserend gitaarmelodietje heeft dat, ookal wordt de onderliggende riff opgehakt en bruut uit elkaar getrokken, een constante naargeestige sfeer behelst. En dat kan eigenlijk meteen gezegd worden over de hele plaat: nummers als het wervelende ‘Drowned By Hope’, het nog enigzins begrijpbare ‘Exitus’ en het bloedstollende ‘Arriving in Peave, Pregnant with War’ waar gitaren los van elkaar lijken te bestaan... hoe cliche het ook klinkt, maar Norse gaat heel diep onder je huid zitten en blijft alsof met weerhaken gezet, daar erg lang zitten.

Men kan de stijl het best vergelijken met een Mayhem (en dan vooral ‘Ordo Ad Chao’-Mayhem) dat een soort beroerte heeft gekregen waar dan een soort van tumorkind uit gerold is. Het is echt moeilijk te omschrijven. Ik hoor Shining (ZWE) invloeden, ik hoor veel Ulcerate en misschien zelfs wat Slipknot. Het gaat echt nergens over, maar een memorabele luisterbeurt is het absoluut. Exact twee jaar geleden zei ik “Meer van dit!” om mijn recensie af te sluiten. Ik heb meer gekregen nu, en ik wil alleen maar meer en meer.