In Death - The Devil Speaks

In Death - The Devil Speaks

Label : Plastic Head Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Australië staat niet bekend om de subtiele bands die er vandaan komen. In Death komt uit Australië en is niet subtiel. Wat een verrassing. De leden zijn dol op metal (joh), alcohol (joh) en strips (joh).
Tot hier weinig verheffende informatie. De muziek dan maar. ‘The Devil Speaks’ is het derde album van deze Aussies, maar slechts het eerste dat LoM heeft bereikt. De band speelt een beetje een ongelukkige combinatie van death metal, metalcore, groove en hardcore. Dat is iets wat tegenwoordig steeds meer en meer voorkomt.

Begrijp me vooral niet verkeerd; er wordt wel degelijk op niveau gemusiceerd. Het afwisselen tussen de genres is echter iets wat bij mij op weinig bijval kan rekenen omdat ik hardcore en groove niet uit kan staan. Deze passages zijn voor mij dan ook geen traktatie. De spaarzame echte death metal stukken zijn echter stuk voor stuk erg goed en onderhoudend. Melodieuze leads worden gedragen door doortimmerende double bass. Tijdens die passages kan ik niet anders zeggen dan dat het heerlijke, brute muziek is. Tijdens de andere stukken is het echter aanzienlijk minder boeiend voor. Vocaal gezien is het qua sound een sterk album, de grunts laten niks te wensen over. Op melodieus gebied is er nog ruimte voor verbetering. Vaak zijn de zanglijnen te eenvormig en ongeïnspireerd (te veel repeterend) om te boeien. Het geluid van het album is fantastisch, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Voor de death purist zoals ik is dit niet zo’n fijn totaal plaatje helaas, voor de luisteraar die de core genres ook en warm hart toedraagt wel.