Medusa1975 - Rising From The Ashes

Medusa1975 - Rising From The Ashes

Label : Svart Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Als je jezelf een liefhebber noemt van jaren zeventig hardrock, dan moet je deze ‘Rising From the Ashes’ van de Amerikaanse band Medusa1975 maar eens uitproberen. Het is overigens niet vreemd dat men veel invloeden uit die periode in hun muziek verwerkt, want de band is reeds, toen nog onder de naam Medusa, vanaf de begin jaren zeventig actief en hun psychedelische metal past naadloos in die periode. Gitarist Gary Brown en keyboardspeler Donna Brown zijn al vanaf de beginperiode onderdeel van de band en in de loop der jaren hebben zij de line-up gecompleteerd met bassist Phoenix Johnson, drummer Dean McCall en gitarist/zanger Randy Bobzien. In 2013 verscheen het debuut album ‘First Step Beyond’, die dan nu een viertal jaren later gevolgd wordt door deze ‘Rising From The Ashes’.

Het materiaal op deze plaat wordt gedomineerd door de logge riffs van het duo Gary Brown/Randy Bobzien, ondersteund door de prominent aanwezige keyboards van Donna Brown, en de ruige vocalen van Bobzien. Dat levert met opener ‘Armageddon’, ‘Turn To Stone’ en ‘Circles Of Hell’ de nodige lekkere songs op, maar eigenlijk zijn alle zes aanwezige nummers de moeite van het beluisteren waard, mits je van jaren zeventig psychedelische metal houdt. Op basis van het gebodene heb ik me wel verbaasd waarom het zolang geduurd heeft voordat de debuutplaat het daglicht heeft gezien, maar het is goed om te constateren dat men voor dit tweede album niet zo’n lange periode nodig heeft gehad. Hopelijk zet men deze productiviteit door naar de toekomst toe, want voor dit soort retro metal is er anno 2017 nog wel degelijk plaats.