ghUSa - Öswedeme

ghUSa - Öswedeme

Label : White Square Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Öswedeme. Dat is natuurlijk sowieso een briljante titel voor een plaat. Je weet meteen wat je in handen hebt. Jatochnietdan? Oldschool Swedish Death Metal, in het geval van ghUSa afkomstig uit Frankrijk. De naam ghUSa heeft overigens niks met de USA te maken, om er na Frankrijk en Zweden nog maar een land bij te gooien, maar is een acroniem voor “god hates US all”. Afijn. Het vijftal draait al een tijd mee, zolang zelfs dat ze in 2015 een verzamelaar uitbrachten onder de noemer ’25 Years Of Death Metal’. Reken zelf maar uit. Deze verzamelaar was toen mijn eerste kennismaking met de Fransen en wat bleef hangen was helaas dat de muziek van de heren nogal doorsnee en rommelig was. Raken de heren met ‘Öswedeme’ wél de kern van waar Oldschool Swedish Death Metal? En belangrijker: is het een toffe plaat, met pakkende nummers?

Hmja. Mwah. Och. Wat mij betreft niet. Zeker niet vanuit een OSDM puristisch standpunt. Daarvoor zitten er verspreid over de plaat toch teveel proggy, moderne en heavy metal elementen in de muziek van de Fransen, met name in het gitaarwerk – denk breakdown achtige stuiterriffs en heavy metal solo’s. Wordt het wel gevarieerder door, dat wel. De vocalen zijn niet slecht, aardig gearticuleerd zelfs, maar nogal eendimensionaal. Het toevoegen van een tweede vocal hier en daar helpt iets, maar het blijft wat vlak, niet pakkend. Het belangrijkste is echter dat de nummers me gewoon niet raken, niet pakken, niet enthousiasmeren, niet meesleuren.

Ik word dus al met al niet erg warm van ‘Öswedeme’. De plaat is warrig, mist eenheid en een eigen smoel, de nummers beklijven niet en overall zijn het toch weer vooral kernwoorden als rommelig, niet pakkend en onopvallend die – wat mij betreft – de plaat het best beschrijven. Okay, goed, ik kijk wellicht teveel door een OSDM puristen bril. Maar ja. Dan moet je misschien je plaat niet zo noemen.