Excalibur - Humo Negro

Excalibur - Humo Negro

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Van het Spaanse Excalibur had ik nog niet eerder gehoord. De band’s geschiedenis gaat echter terug naar 1984 en men is tot 1996 actief geweest. In die tijd heeft men naast de nodige demo’s en EP’s, twee langspelers uitgebracht. Gelukkig heb ik die albums op YouTube kunnen beluisteren, waarbij ik vastgesteld heb dat het debuut, ‘Generación Maldita’ (1988) een aardige hardrock/heavy metal albums is met een typisch Spaanse sound. De opvolger ‘Cero’ (1996) is echter een saaie, zoutloze rockplaat zonder ballen.

De derde langspeler die binnenkort, vier jaar na de heroprichting, verschijnt is gelukkig niks vergeleken met diens voorganger. Qua stijl is de band door de jaren heen weinig veranderd en de muziek is nog altijd te omschrijven als melodieuze 80s hardrock/AOR en heavy metal, en heeft een bijzonder lekkere, ouderwetse charme. Denk maar aan een combinatie van oeroude Magnum, Bon Jovi, AC/DC, en soortgelijke acts, met die typische 80s keyboardsound en 80s heavy metal a la oude Priest. De nummers (en de productie) klinken vrij basic en minimalistisch, wat de ouderwetse charme benadrukt. Persoonlijk kan ik een dergelijke aanpak en benadering absoluut waarderen. De nummers luisteren dan ook makkelijk weg en rocken vrolijk voort. De heren weten bovendien indruk te maken middels goed gitaarwerk, en komen ook met de nodige afwisseling. Zanger Paco Mira heeft daarnaast geen doorsnee stem voor dit soort muziek, maar past er perfect bij en zorgt voor enige onderscheiding.

Alles bij elkaar is ‘Humo Negro’ een aangename rockplaat, die fans van 70s en vroege 80s hardrock en heavy metal zeker zal aanspreken. Wel moet ik zeggen dat de plaat niet de nodige in huis heeft om van begin tot eind te boeien, waardoor de aandacht regelmatig verslapt, en waardoor de plaat de middelmaat niet echt ontstijgt.