Eclipse - Momumentum

Eclipse - Momumentum

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : In 2015 verscheen het vorige en inmiddels vijfde Eclipse studio-album ‘Armageddonize’, waarop bandleider en zanger Erik Martensson middels prima, aanstekelijke melodieuze rock-composities liet horen tot de absolute top van het genre te behoren. Mede daarom is Martensson betrokken bij zo ongeveer alle projecten die er uit de Frontiers stal komen en, ondanks het feit dat hiervan nog weinig te merken was op ‘Armageddonize’, dat blijkt nu toch wel enigszins zijn sporen na te laten. Dat wil zeker niet zeggen dat deze ‘Momumentum’ een slechte plaat is geworden, want meneer Martensson is gewoonweg niet in staat om slechte nummers te schrijven, maar het materiaal op de nieuwe plaat klinkt wat minder sprankelend dan hetgeen wat op de vorige albums te vinden was.

Zonder erg negatief over te willen komen, klinkt ‘Monumentum’ als een iets mindere herhalingsoefening van ‘Armageddonize’ en Erik Martensson is tot veel meer in staat. Wellicht dat het dan ook tijd wordt om zich wat meer te concentreren op zijn eigen band in plaats van het manusje-van-alles te zijn binnen de vele Frontiers projecten om zodoende het kwaliteitsniveau van het song materiaal weer wat op te krikken. Met nummers zoals ‘Vertigo’, ‘Hurt’, ‘No Way Back’ en ‘Born To Lead’ valt er zeker genoeg te genieten voor de melodieuze rockfans, maar continu is het gevoel aanwezig dat hier nog veel meer had ingezeten. ‘Momumentum’ is als zodanig dus gewoonweg een goed, maar zeker geen super-album geworden. Wellicht is het niet helemaal fair ten opzichte van de persoon, maar van Erik Martensson ben je de laatste jaren gewoon beter gewend.