Dystopia - Chaos Philosophorum

Dystopia - Chaos Philosophorum

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Koen S. : Hoe is het mogelijk dat ik nog nooit van deze Nederlandse band gehoord had? Niet dat een mens alles hoeft te kennen, maar toch… Nu moest ik de backcatalogus van de band nog even uitpluizen en gelukkig was die niet te groot.

Dystopia uit het noordelijke Den Helder gooit met ‘Chaos Philosophorum’ hun tweede langspeler op de markt, na ‘Decay’ uit 2012. Op die plaat liet Dystopia al horen dat ze van afwisseling houden door hun black metal met thrash en death metal te mixen, maar op ‘Chaos Philosophorum’ worden alle registers pas echt opengetrokken. De intro doet denken aan een kruisbestuiving tussen Rotting Christ en Satyricon, waarna sfeervolle black metal die loepzuiver en met veel gevoel voor melodie gespeeld wordt ons tegemoet komt. Soms klinkt een passage aan de melancholisch kant en bij momenten is er zelfs een neerslachtige sfeer merkbaar. Op andere momenten wordt het zwarte metaal als kanonskogels op je afgeschoten, met dwingende gitaren en dreunende drums. Zanger Dennis Onsia levert hier een puike prestatie af en de ondersteunende achtergrondvocalen van de andere bandleden is hier zeker een meerwaarde.

Black, doom, psychedelica en death metal met bras instrumenten en drie gitaren wervelen constant rond in een atmosferische draaikolk. De nadruk ligt op de gitaren en daardoor verhuist de drum soms een beetje naar de achtergrond. Trompetten en trombones worden bovengehaald door Thomas Cochrane: deze multi-instrumentalist, die ook gitaar speelt bij Ancient Rites, zorgt zeker mee voor het toch wel eigenzinnige geluid van Dystopia. Een zéér goede effort van deze band en zeker aanbevolen aan al wie z’n metal niet per se in vakjes wil stoppen en open staat voor verandering. Het is die diversiteit én de hoogstaande kwaliteit van de songs die van deze plaat een toppertje maken!