Dream Evil - Six

Dream Evil - Six

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het heeft maar liefst zeven jaar op zich laten wachten, maar eind maart was de zesde Dream Evil plaat, simpelweg ‘Six’ genaamd, een feit. De band rondom gitarist/producer Fredrik Nordtström heeft vooral in het eerste decennium van deze eeuw furore gemaakt en een vijftal sterke albums afgeleverd, met het fantastische ‘The Book Of Heavy Metal’ als hoogtepunt.

Dream Evil is altijd een band geweest die trouw bleef aan haar oorspronkelijke sound en stijl, en de oh zo heerlijke metalclichés levende hield. Album nummer zes is – gelukkig – geen uitzondering op die regel, en het is wederom een echte Dream Evil album geworden, die alles bevat wat je van deze band verwacht. Snelle nekbrekers, stampende headbangers, rustigere passages, melodieuze gitaren, sterke solo’s, en de prachtige vocalen van Niklas Isfeldt (aka Nick Night). Verwacht dan ook geen verrassingen en onverwachte wendingen, maar simpelweg eerlijke heavy metal met een lekkere 80s sfeer a la Dio, Scorpions, King Diamond en consoorten, met een hedendaagse aanpak en ultra-zware, moderne productie.

Alles songs op ‘Six’ zijn goede heavy metal stukken die voor de nodige luisterplezier zorgen, met de stevige Accept- en Scorpions-achtige ‘Sin City’, de groovy ‘Hellride’, het stevige feestnummer ‘Too Loud’ als uitschieters. Ook de rest van de songs hebben genoeg te bieden en alles bij elkaar opgeteld is ‘Six’ een goede plaat in zijn soort. Wel moet ik zeggen dat dit album mij het minst doet. Die ongekende vurigheid en overtuigingskracht die de band op de vorige albums (en vooral op de eerste vier) had, mis ik hier enigszins. Alhoewel het geheel op en top metal is, klinkt men – in vergelijking met “vroeger” – iets te tam en zelfs uitgeblust. Geen idee, misschien waren mijn verwachtingen gewoon te hoog. Maar voor een groot deel heeft dat absoluut te maken met het feit dat de plaat over algemeen minder snelle nummers en stevige mid-tempo stampers bevat dan voorheen. Dat neemt echter niet weg dat Dream Evil een dozijn goede composities heeft afgeleverd, dat de plaat een uitstekende productie heeft, en er sterk gemusiceerd en gezongen wordt. Fans van het eerder werk en fans van 80s heavy metal (met een moderne aanpak en productie) moeten deze dan ook zeker een kans geven.