Doris Brendel - Eclectica

Doris Brendel - Eclectica

Label : Sky-Rocket Records | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Bij het horen of lezen van het woord ‘eclectisch’ kreeg ik altijd jeuk. Wat een verschrikkelijk woord vond ik dat toch. Het werd te pas (en vooral te onpas) gebruikt door de zogenaamde ‘muziekkenners’ van OOR. Als een band het waagde om drie liedjes te schrijven die nogal van elkaar verschilden, dan was er volgens OOR sprake van een ‘eclectisch’ album. Zucht. Maar goed, we zijn inmiddels een paar jaar verder en het woord wordt gelukkig wat minder vaak van stal gehaald. Totdat Doris Brendel haar nieuwe album ‘Eclectica’ bleek te moeten noemen.

Zou ze mijn review van haar laatste album ‘Upsidedownworld’ hebben gelezen? Want daarin stel ik dat het woord ‘eclectisch’ perfect aansluit bij het werk van Brendel. En dat geldt dus ook nu weer. Ik ga niet weer het hele verhaal over deze mevrouw vertellen, daarvoor moet je mijn vorige reviews van haar maar lezen. De eigenzinnige muzikante wordt zoals bekend bijgestaan door multi-instrumentalist Lee Dunham, die al bij het tweede nummer (‘Love App’) van zijn beste kant laat horen. Ook nu op deze schijf draait het weer om de variatie in songs – pop, prog, singer/songwriter – en om de fantastische stem van Brendel. Met elke release lijkt ze heser te worden, maar daardoor ook steeds aantrekkelijker. Ik zou bijna willen zeggen dat ze een ‘geile stem’ heeft, zonder dat ik daarbij seksistisch over wil komen. Luister hoe ze een song als ‘Crying Shame’ (met prachtig complementair gitaarwerk van Dunham) naar grote hoogte zingt; echt fantastisch. Maar ook in het stevige progwerk (‘Retribution’) weet ze de noten gemakkelijk te halen. Beste nummer is het lange, prachtig opgebouwde ‘Losing It’. Dit album scoort ietsie pietsie lager dan het vorige album, omdat er twee wat mindere tracks op staan in de vorm van ‘Balloon’ (gaap) en het reggae niemendalletje ‘One World’ waar het album mee afsluit. Ik hoop dat Brendel de weg naar een groter publiek kan vinden: ze verdient het zeker.