Cryonic Temple - Into The Glorious Battle

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : “Zo hé! Ze bestaan nog!” was mijn eerste gedachte toe ik deze plaat binnenkreeg. Na een stilte van achtenhalf jaar komt de Zweedse heavy/power metal brigade Cryonic Temple met een nieuwe plaat. De vorige vier albums van deze mannen vond ik erg goed te pruimen, en ik was dan ook benieuwd naar deze vijfde langspeler, maar vooral ook naar wat voor invloed de jaren van afwezigheid op de sound en stijl hadden gehad. Nou, niet veel, gelukkig.

‘Into The Glorious Battle’ is een conceptalbum geworden, en dat heeft ook enigszins invloed gehad op de muziek. De epische keyboardintro, ‘The Beginning Of A New Era’, zet gelijk de toon voor wat er komen gaat. Zodra het album losgaat met ‘Man Of A Thousand Faces’ wordt het duidelijk dat men meer de symfonische power metal kant is opgegaan. Het nummer heeft echter wel alles wat Cryonic Temple altijd heeft gekenmerkt; sterke, hoogst pakkende uptempo riffs, melodieuze gitaren en eveneens pakkende zanglijnen. De nieuwe vocalist Mattias past perfect bij de band en heeft een mooie, krachtige power metal stem. Wat gelijk duidelijk wordt is dat de keyboards een grotere rol hebben gekregen, en dat het geheel gladder (en daarmee commerciëler) klinkt dan wat we van de band gewend zijn. Alhoewel dat niet negatief is, heeft de band daarmee wel een stukje eigen identiteit verloren. Maar of dat iets is om er wakker van te liggen? Absoluut niet.

De plaat staat vol prachtige, typische power metal en elk nummer bevat gave riffs, en erg pakkende refreinen. Vooral de snellere tracks zoals de genoemde opener, ‘Prepare For War’, ‘Flying Over Snowy Fields’, ‘Can’t Stand The Heat’ en het geweldige titelnummer zorgen voor de nodige kippenvel momenten. Ook de dreigende, zware en stampende karakter van ‘Heavy Burden’ verdient een extra vermelding, en is de stevige, sneller rocker ‘Mean Streak’ één van de sterkste nummers op de plaat. Over de ballades ‘Heroes Of The Day’ en ‘The War Is Useless’ ben ik echter minder te spreken. Nou ben ik over het algemeen geen fan van power metal ballades, en het langdradige, saaie karakter van deze songs bewijzen nogmaals waarom. Wel moet ik zeggen dat de eerstgenoemde wel een hele gave refrein heeft. Die langdradigheid geldt overigens ook voor de afsluitende semi-ballade ‘Freedom’, waarmee de plaat – voor mij – met enige anticlimax eindigt.

Alles bij elkaar heeft ‘Into The Glorious Battle’ genoeg om er van te genieten en laat weinig ruimte voor geklaag. Ik geef eerlijk toe dat ik de iets meer rechttoe rechtaan aanpak van vooral de eerste drie albums meer op prijs stel, maar dat verandert niks aan het feit dat ‘Into The Glorious Battle’ een sterke symfonische power metal plaat is die de fans van het genre absoluut zal aanspreken.