Creeping Fear - Onward To APocalypse

Creeping Fear - Onward To APocalypse

Label : Dolorem Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Wederom een Frans death metal album dat op mijn bord terechtkomt. Na de fantastische releases van Necrowretch, Svart Crown, Ritualization en Necroblood eerder dit jaar, zijn mijn verwachtingen dan ook hoog gespannen voor ‘Onward To Apocalypse’, het langspeeldebuut van Creeping Fear.

Het verschil met bovengenoemde bands is meteen duidelijk wanneer het schijfje tien seconden op staat: hier geen onwelriekend, zwartgallig doodsmetaal gedrenkt in zwavel, maar intense death metal, met iets meer technische handigheidjes en veel groove, die altijd voort dendert. Op ‘Onward To Apocalypse’ zijn invloeden te horen uit de US death metal, zoals die gespeeld werd in het midden van de jaren negentig, maar er zijn ook moderne ingrediënten aanwezig in het spel van zanger/gitarist Clément en zijn kompanen. Het gebrachte goed doet enerzijds denken aan Morbid Angel en Deicide en anderzijds aan de death metal van Aborted op ‘Retrogore’ bijvoorbeeld. Het zijn niet al blastbeats wat de klok slaat, maar als het vooruit gaat, gaat het ook vooruit. ‘OnwardTo Apocalypse’ geniet een moderne en zuivere productie en dat past goed bij deze stijl, anders zou je een onverstaanbaar, rommelig boeltje kunnen krijgen. De bas komt niet écht tot zijn recht en dat is dan weer wel een spijtige zaak.

Dit is een aangenaam plaatje dat ik kan aanraden aan eenieder die luistert naar death metal van het minder obscure en van black gespeende soort en aangezien Creeping Fear zich stelselmatig verbeterd heeft sinds hun demo ‘Unleashed’ uit 2013 en de zelf uitgebrachte EP ‘World Execution’ uit 2014 ziet de toekomst er veelbelovend uit voor deze Fransen en voor ons fans.