Cirith Ungol - King Of The Dead (Ultimate Edition)

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Sjak : In 2001 werd er door Metal Blade Records reeds de dubbele verzamelaar ‘Servants Of Chaos’ (inclusief bonus-DVD) uitgebracht, waarop met name behoorlijk obscuur materiaal van deze cult band op te vinden was en nu heeft men dan de tijd rijp gevonden om Cirith Ungol’s beste album in een “ultimate edition” op de markt te brengen. Die plaat dateert reeds van het jaar 1984 en het is dan ook niet meer dan logisch dat al het daarop aanwezige materiaal geremastered is en Patrick Engel was degene die daarvoor verantwoordelijk is geweest. Verder heeft men een aantal bonus nummers toegevoegd, waarvan de op 8 oktober 2016 tijdens het Frost & Fire Fest II in het Majestic Ventura Theater opgenomen live-tracks verreweg het meest interessant zijn. Last but not least is er nog een bonus-DVD aanwezig met hierop een optreden van de band in the Roxy in Hollywood op 19 januari 1983. Cirith Ungol is mede door het eigenzinnige stemgeluid van Tim Baker altijd een echte “love them or hate them” band geweest en dat zal het ook altijd wel blijven. De jaren tachtig liefhebbers zullen dit zeker als een nuttige uitbreiding van hun collectie zien, maar de wat moderner ingestelde metal fans zullen hier niet zoveel mee kunnen in mijn beleving. Met ‘Atom Smasher’, ‘King Of The Dead’, ‘Death Of The Sun’ en ‘Cirith Ungol’ zijn er de nodige nummers op de plaat te vinden die tot het beste materiaal behoren uit het gehele Cirith Ungol oevre en Metal Blade heeft zeker zijn best gedaan om hier een interessante release van te maken, waarvoor niets dan lof. Echter, dit zal slechts van toepassing zijn voor een selecte groep en zeker niet voor het grote publiek.

CD:
1. Atom Smasher
2. Black Machine