Bjorn Riis - Forever Comes To An End

Bjorn Riis - Forever Comes To An End

Label : Karisma Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Mensen die vaker mijn reviews lezen weten dat ik groot bewonderaar ben van Bjorn Riis. De Noorse gitarist van de band Airbag speelt zó weergaloos mooi gitaar, dat hij me altijd weet te raken met zijn spel. Nee, Riis is geen gitarist die 1000 noten in een seconde wil proppen, integendeel. Zijn spel is vloeiend en altijd melodieus. In 2014 verscheen zijn eerste solo album, het fraaie ‘Lullabies In A Car Crash’. En nu verschijnt de opvolger, ‘Forever Comes To An End’. Een album dat zo mogelijk nog mooier is dan zijn solo debuut.

Ja, Riis heeft stappen gemaakt. Dat zit ‘m vooral in het songmateriaal en het daarmee samenhangende gebruik van instrumenten en het creëren van sfeer. Bij Airbag ligt de nadruk van het songmateriaal vrijwel altijd op symfonische (prog)rock en daarom was het wellicht niet vreemd dat dat ook boventoon voerde op zijn eerste soloalbum. Maar op deze nieuwe schijf zien we ook een andere kant van Riis. Een meer minimale, ambient kant. En dat maakt zijn muziek zoveel rijker. Het meewerken van de talentvolle Simen Valldal Johannessen aan het album (afkomstig van het eveneens Noorse Oak) werkt ook in positieve zin mee; wanneer zijn prachtige pianoklanken (‘Absence’) zich vermengen met de gitaar van Riis (‘Calm’) gebeuren er wonderschone dingen. De zang van Riis lijkt steeds meer op die van Aviv Geffen (Blackfield) en is ook gegroeid ten opzichte van de vorige release. Hij klinkt meer zelfverzekerd. Ook het toevoegen van de zanglijnen Sichelle Mcmeo Aksum is van absoluut toegevoegde waarde. Briljant album van een briljant muzikant.