Kobra And The Lotus - Prevail I

Kobra And The Lotus - Prevail I

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Bands die zo slecht uit de startblokken zijn geschoten als het Canadese Kobra And The Lotus zijn er niet veel. Na het ronduit tenenkrommende debuut ‘Out Of The Pit’ zette de band echter stug door en bracht later toch nog een aantal heel redelijke albums uit. Nu is er dus ‘Prevail I’, de vierde langspeler van de groep.

Beter dan ‘Out Of The Pit’ is het ongetwijfeld, maar wat een omslag van geluid zeg! Het titelloze tweede album en het daaropvolgende ‘High Priestess’ waren lekker stevige power metal plaatjes. Nu de band bij Napalm Records heeft getekend, zijn ze op magische wijze verworden tot een slap aftreksel van hun nieuwe labelgenoten Delain en Xandria. Op opener ‘Gotham’ klinkt een en ander al verdacht symfonisch, maar als ik dan op ‘Specimen X’ een bijna Amaranthe-achtige popsong hoor haak ik echt af. Wat ontzettend zonde dat deze band zich zo voor het karretje van een platenmaatschappij laat spannen en zo na jaren hard werken hun naam op deze manier te grabbel gooit! Goed, eerlijk is eerlijk, het muzikale vakmanschap staat niet ter discussie en zeker zangeres “Kobra”, die tegenwoordig ook live bij Kamelot meedoet, zet ook op deze manier een goede prestatie neer. De band laat zich echter erg met de winden der commercie meevoeren en probeert iets teveel hip te zijn. Dit heeft geresulteerd in een album waarvan er op het moment honderd per jaar uitkomen, met minimale eigen creativiteit en absoluut geen potentie om uit te blinken in dit stampvolle genre.

Dame en heren, ik pleit voor een titelverandering van het album in ‘Perish I’ en ik hoop van harte dat er geen deel twee van komt. Wellicht dat deze nieuwe Kobra And The Lotus weer een nieuwe doelgroep aan gaat spreken, maar mij zijn ze bij deze kwijt.