Hessaja - Planet Sedam: ISON

Hessaja - Planet Sedam: ISON

Label : WOOAAARGH | Archiveer onder post rock / post metal

Release type: LP

Jurgen : De band uit het Duitse Weilburg werd opgericht in 2012 en kwam in 2014 met zijn titelloze debuut aanzetten. Een debuut dat een atmosferische samenvloeiing van vooral rauwe, sludgy doom metal, black metal en post rock/metal liet horen. Vorige maand kwam EP 'Planet Sedam: ISON' uit, bestaande uit twee tracks van over de tien minuten.

Deze sfeerkickers omhullen je met een zeer breed opgezet geluid. In het titelnummer wordt black metal furie doortrokken met sludgy riffs en te midden van een spannende atmosfeer zijn er afwisselingen met langzame(re), uitgestrekte post rock ´landschappen´. De mooi schurende wanhoopzang van zanger Tom voert de furieuze en wijds uitslaande black metal aan, black die veel dramatische tonen melodieus naar voren laat komen. In golvende bewegingen speelt Hessaja met intensiteit. Black transponeert geleidelijk naar sludge/doom metal plus post rock/metal; in een gedragenheid van slepende wanhoop en melancholie. Op zijn beurt weer aanzwellend, om met innemend drama te eindigen in black metal crescendo. De sfeer wordt aangelengd door ambient- en experimenteel aandoende klanken. Daarmee is de onderdompeling in een donkere belevingswereld een feit. Hessaja doet het allemaal met een behoorlijk aanwezige dosis eigenheid. Daar helpt de mystieke waas, waar de muziek sterk in hangt, zeker bij. Dat komt mede door de vreemde taal – lastig te definieëren, lijkt wat Oost-Europees – waarin Tom zingt.

De album/tracktitel refereert aan komeet C/2012 S1 (ISON), thematisch weerspiegelt als een metaforische bevrijder in een eindeloos gevecht van de (menselijke) wil met de eeuwige stilte, hoop en beslistheid. Een duidelijk voelbare strijd, zo ook bij tweede track Nista. Met wederom veel uitgesponnen post rock atmosfeer. Dramatiek spint weer veel in het rond, inclusief de black metal ´onderbuik´. Grotendeels leunend op herhalende riffs, stijgt Nista etherisch op en valt het bezwerend samen met in voornamelijk midtempo doorzagende drumritmiek.

Hessaja heeft in zo´n 23 minuten tijd een fascinerende en mooi gebalanceerde EP afgeleverd. De elementen uit onder meer doom, post rock/metal en black raken – in vergelijking met het debuut – misschien nog een fractie meer de gevoelige snaar. Raakvlakken zijn ertoe nog het beste te maken met gevestigde namen als Neurosis, Amenra en Wolves In The Throne Room. Het muzikale evenwicht geeft een fraaie gelaagdheid van meeslepende dramatiek en melancholie af. En met de uitademing van de genoemde eigenheid, heb je met 'Planet Sedam: ISON' dan ook zeker wel iets speciaals te pakken.