Cynic - Uroboric Forms - The Complete Demo Recordings

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Hendrik Attema : Het boek van Cynic lijkt dan nu toch echt gesloten te kunnen worden. Na de onverwachte reünie in verschillende vormen, uiteindelijk een half gecancelde tour in Azië, een partijtje moddergooien op Facebook en een laatste show in Keulen is de koek nu op. Of het ooit nog goed komt tussen Sean Reinert en Paul Masvidal zal de toekomst leren, feit is dat men dermate gebrouilleerd is geraakt dat een vervolg op ‘Kindly Bent To Free Us’ niet meer te verwachten is.

Als zwanenzang is er dan nu ‘Uroboric Forms’: een prachtig opgepoetste collectie van de demo’s van Cynic. Op YouTube en ander kanalen circuleerden al goedbedoelde pogingen om die demo’s onder de naam ‘Remastered’ te presenteren. Helaas voor de uploaders, ‘Uroboric Forms’ klinkt vele malen beter en laat al die andere versies mijlenver achter zich. Mocht je hem nog te pakken kunnen krijgen, kies dan absoluut voor de LP/CD/7"-combinatie. Die ziet er niet alleen prachtig uit, hij klinkt ook fantastisch. Het verschil tussen de vinyl en CD-versie qua geluid is dat de eerste iets warmer klinkt en op de tweede de details hoorbaar zijn die ook in de oudste nummers aantonen wat voor bijzondere band Cynic zou worden.

De groei van de band wordt omgekeerd gepresenteerd met de nieuwste opnames dus eerst. Van de Roadrunner Demo (officieel zonder hoes, maar toch met afbeelding in de inlay) springt vooral 'Pleading For Preservation' eruit. Die haalde het onbegrijpelijk genoeg niet tot ‘Focus’. Het was anders een van de hoogtepunten van de plaat geworden. Verdere hoogtepunt is 'Cruel Gentility' met een op momenten vocaal aan Detente/Fear Of God refererende sfeer. Van het oudste herbewerkte materiaal zijn 'Agitating Affliction' en het bijna swingende 'Weak Reasoning' niet te versmaden. Als laatste nummers op de CD en op de bonus 7'' is tenslotte een tweetal nummers te vinden van de auditie van Brian Deneffe. Die opnamen hebben zeer zeker hun charme maar tonen ook aan dat Brian niet makkelijk in te passen was in de meer gepolijste vorm waar men op ‘Focus’ zou uitkomen. De meerwaarde in de opnames zit hem er dan ook vooral in om te kunnen horen hoe 'Uroboric Forms' (het nummer) evolueerde vóór de finale opnames voor ‘Focus’.

Voor verzameld werk geven we geen puntenwaardering, was dat wel het geval geweest dan had ‘Uroboric Forms’ een imponerende hoeveelheid punten te pakken gehad. Wat een plaat, wat een band….en vooral: wat jammer dat het voorbij is.

Meer informatie