The Neal Morse Band  - Morsefest 2015

The Neal Morse Band - Morsefest 2015

Label : Radiant Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Het worden dure, maar heerlijke tijden voor de fans van Neal Morse. Terwijl The Neal Morse Band begin april ook Nederland aandoet – twee april in 013, Tilburg – om het verrukkelijke laatste album ’The Similitude Of A Dream’ integraal te spelen, is zopas een ander lijvige concertregistratie verkrijgbaar geworden voor alle fans ter wereld: ‘Morsefest 2015’. Dat is een jaarlijks tweedaags festijn waarop men twee albums integraal speelt, aangevuld met songs uit ’s mans hele catalogus, dus ook de solocarrière, Transatlantic en Spock’s Beard.

In 2015 was Morse tijdens zijn eigen hoogdagen te zien met zijn vaste band en tal van genodigden om de albums ‘?’ en ‘Sola Scriptura’ in zijn geheel live te spelen. Dat werd gedaan op een flink bezet podium: Neal & co kregen bijstand van strijkers, blazers, een koor, een percussionist; extra keyboardspeler en ook nog wat dansnimfen (waaronder zijn dochter). Op de eerste DVD vinden we eerst een keuze uit songs van soloalbums en zelfs een cover van ‘MacArthur Park’ vooraleer men zich vastbijt in ‘?’. Opvallend hoe Morse zich als een volleerd en uiterst enthousiast entertainer gedraagt op het podium. Hij maakt van alle bewegingsvrijheid gebruik, maar toch maken de opnamen een rustige en sobere indruk en dat hebben we te danken aan het puike camerawerk. Het publiek is veelal gereserveerd, maar toegewijd. Op de tweede DVD gaat men van start met de volledige uitvoering van ‘Sola Scriptura’ vooraleer ook nog wat kriskras uit andere albums geplukt wordt. Ook uit die van Spock’s Beard, waarbij Nick D’Virgilo zijn opwachting maakt, eerst achter de drums, daarna even als zanger. Dit is een uitgebreid document waar de fans veel waar voor hun geld krijgen: meer dan vier en een half uur muziek en dan nog een documentaire van een uur waarin men op een sympathieke wijze uitlegt hoe zo’n megagebeurtenis tot stand komt. We zijn deze verzorgde aanpak van Neal Morse gewend en hier kan geen enkele fan een buil aan vallen. Verschijnt op 2DVD/2blu-ray/4CD.