Place Vendome - Close To The Sun

Place Vendome - Close To The Sun

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het derde Place Vendome full-length album ‘Thunder In The Distance’ dat in 2013 verscheen, werd een beetje afgedaan als een snel in elkaar gestoken plaat, daar zanger Michael Kiske in die tijd behoorlijk druk was met zijn andere band Unisonic. Toch deed dat niet echt veel af aan de kwaliteit van het gebodene, want het song materiaal op ‘Thunder In The Distance’ was weliswaar niet van eenzelfde hoge kwaliteit dan hetgeen op de eerste twee albums te vinden was, maar nog altijd veel beter dan wat menig andere band in het genre uitbrengt. Voor deze nieuwe, inmiddels vierde, plaat ‘Close To The Sun’ heeft men weer wat meer tijd uitgetrokken, maar dat heeft mijns inziens niet echt geleid tot een spectaculaire kwaliteits-boost van het Place Vendome materiaal.

Nog altijd begeeft de band zich in het melodieuze metal straatje met hier en daar de toegankelijkheid van het betere A.O.R.-werk en nog altijd maakt zanger Michael Kiske gebruik van een hele rits aan gastmuzikanten (zoals Michael Klein, Uwe Reitenauer, Alfred Koffler, Magnus Karlsson, Gus G., Simone Mularoni, Mandy Meyer en Kai Hansen, wat zeker niet de minsten binnen het wereldje zijn). Evenals de vaste kern (bestaande uit Dennis Ward, Alessandro Del Vecchio, Gunter Werno en Dirk Bruinenberg) kwijt eenieder zich goed van zijn taak, zodat er op de instrumentale invulling van de twaalf nummers die deze plaat te bieden heeft niets aan te merken is. Zanger Michael Kiske laat echter hier en daar wat steekjes vallen en klinkt bij tijd en wijlen niet zo overtuigend, zodat hij eigenlijk als de zwakste schakel binnen Place Vendome te betitelen is. Dat neemt niet weg dat nummers zoals ‘Welcome To The Edge’, ‘Hereafter’ en ‘Yesterday Is Gone’ om er maar een paar te noemen gewoon goede tracks zijn die de luisteraar zeker aan zullen spreken. Het materiaal op deze ‘Close To The Sun’ haalt mijns inziens zeker niet het niveau wat op de eerste twee albums geëtaleerd werd, maar dat neemt niet weg dat Place Vendome wederom een goed, maar vooral erg degelijk album in elkaar gestoken heeft.