MindMaze - Resolve

MindMaze - Resolve

Label : Inner Wound Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : In 2014 bracht MindMaze het album ‘Back From The Edge’ uit, een plaat die voor mij met afstand de beste release van dat jaar was. Tot de dag van vandaag draai ik die plaat nog erg graag. ‘Back From The Edge’ was de grote verfrissing die het progmetal en heavy-metal genre enorm nodig had en nog steeds nodig heeft. Ook in 2015 en 2016 waren er bar weinig platen die in de buurt van deze release kwamen. Nu is er dan eindelijk een plaat die er keihard overheen gaat. Het is de derde plaat van Mindmaze genaamd ‘Resolve’. De derde plaat van een band is altijd spannend, want is dan de chemie onderling op? Is de inspiratie op? Of is het de plaat die blijk geeft dat een band volwassen is geworden? In dit geval zonder twijfel de laatste.

Waar de vorige plaat een aantal juweeltjes kende en vooral het nummer ‘The Machine Stops’ zich als klassieker voorstelde staan op ‘Resolve’ alleen maar juweeltjes. Muzikaal is de band gegroeid en weet gitarist en schrijver Jeff Teets zijn muziek op minstens gelijke hoogte te brengen als bands als Savatage, Nightwish en Evergrey. Waar tegenwoordig alle releases met een progmetal ingrediënt vooral overgeproduceerd en teveel volgens het boekje gemaakt zijn, is dit weer een plaat met een groot kloppend hart. Het is puur en eerlijk. Op momenten geeft het je een eind jaren tachtig gevoel qua productie. Gewoon recht in je smoel. Maar ook een waar je kippenvel van krijgt.

Samen met bassist Rich en drummer Mark wordt hier in vele lagen op het hoogste niveau muziek gemaakt. De prachtige overgangen, tempowisselingen en jankende soli maken dat geen nummer hetzelfde is maar de rode draad van deze conceptplaat blijft goed bewaard. Zangeres Sarah Teets, de zus van gitarist en schrijver Jeff heeft duidelijk dezelfde genen als haar broer. Haar teksten zijn poëzie en haar zang is zeker geen sopraantjes gedoe, gewoon knallen waar het moet en klein maken waar nodig. Neem nummers als ‘One More Moment’, ‘Release’ en ‘The Path To Perseverance’ het is werkelijk niet te geloven met hoeveel overtuiging zijn weet uit te halen. Ze moet longen van het formaat vrachtwagen hebben.

Waar de muziek vooral in overtuigd is iets wat zeer zeldzaam is geworden de laatste jaren, namelijk de samensmelting van de zang en de instrumenten. Sarah draagt het instrumentale geweld om haar heen als de mooiste jurk ooit gemaakt. Als je daarbij neemt dat zij en broer Jeff telkens heerlijk afwisselen met de zanglijn, zij met haar stem, hij met zijn gitaar dan is het aanhoudend genieten. Het is voor mij deze maand een top maand. Naast deze plaat mag ik deze maand de nieuwe Ayreon, met alle helden uit het genre, ook reviewen. Dat is een geniale plaat geworden, maar heel eerlijk….MindMaze de band die alles in eigen beheer moet doet wint hier met een neuslengte. Het moet wel heel raar lopen als dit niet opnieuw op de eerste plek eindigt van mijn jaarlijstje.