Tyranex - Death Roll

Tyranex - Death Roll

Label : GMR Music Group | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Tyranex is allang geen onbekende meer in de extreme metal underground. De band rondom zangeres/gitarist Linnea Landstedt (zusje van Necrophobic/ex-Nifelheim gitarist Sebastian Ramsedt) bestaat al sinds 2005 en heeft met ‘Extermination Has Begun’ (2011) en ‘Unable To Tame’ (2014) twee sterke albums uitgebracht, vol prachtige old-school speed/thrash metal met daarbij NWOBHM invloeden en hier en daar een knipoog in de richting van death en black metal.

Op de derde langspeler wordt precies dezelfde formule gehanteerd als op de vorige albums, en de band is geen millimeter afgeweken van de sound en stijl die ze al vanaf het debuut hanteren. In slechts 33 minuten razen de dames en heren door acht heerlijke speed metal knallers. De tempo ligt over het algemeen weer aardig hoog, maar er wordt als vanouds ook regelmatig gas terug waardoor het geheel niet monotoon, en daardoor saai wordt. Nou hebben de gitaren sowieso altijd een grote rol gespeeld in Tyranex, maar ‘Death Roll’ is toch echt een gitaarplaat geworden. De nummers zitten niet alleen bomvol sterke, pakkende en stoere riffs, maar nu nog meer dan voorheen ook vol met prachtige (dubbele) solo’s en pakkende melodieën. De NWOBHM invloeden en Maidenesque gitaarlicks hebben nog meer ruimte gekregen, wat niet alleen de afwisseling ten goede is gekomen, maar daardoor klinkt het speed metalgeweld tegelijkertijd ook erg melodieus, en zelfs nog pakkender. Daarentegen zijn de death en black metal elementen iets meer gereduceerd, waardoor de plaat iets directer, thrashier en traditioneler klinkt. Linnea’s hoge, opgefokte vocalen klinken nog altijd erg sterk, grijpen je meteen bij de strot, en geven het geheel een nog opgefoktere lading mee.

Net zoals diens voorgangers heeft ‘Death Roll’ een goede en heldere productie meegekregen waardoor het geheel goed tot zijn recht komt, maar is de scherpe sound en de ouderwetse charme gewaarborgd gebleven. Alles bij elkaar is ‘Death Roll’ een sterke plaat die de fans van 80s speed/thrash metal, en oude Exodus, Exiter, Razor en consoorten, en recentere acts zoals Evil Invaders, Enforcer, Nervosa, Distillator en co. absoluut zal bekoren. Een echte aander.