Tormentor - Morbid Realization

Tormentor - Morbid Realization

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het debuut ’Violent World’ van het Duitse Tormentor vond ik een erg prettige old-school thrasher, die erg deed denken aan Kreator ten tijde van ‘Endless Pain’. De broekies onder leiding van zanger/gitarist Max Seipke (die de band in 2006 op 12-jarige leeftijd had opgericht) kwamen weliswaar met niks nieuws, maar hadden de sfeer en de (chaotische) charme van oeroude Teutoonse thrash erg goed benaderd, en wisten middels goede songs, en de intensiteit en hoorbare enthousiasme waarmee het geheel werd neergezet volledig te overtuigen.

Op de tweede langspeler gaan de band min of meer op dezelfde voet verder, en komt wederom met ouderwetse, typisch Duitse thrash. Ook de invloeden van Kreator zijn opnieuw volop aanwezig. De heren komen echter ook met een ietwat andere benadering. Was ‘Endless Pain’ de hoofdinspiratiebron op het debuut, gaat men hier meer in de richting van albums zoals ‘Coma Of Souls’ en ‘Renewal’. En dat betekent iets technischere, maar daarnaast ook melodieuzere benadering. Daardoor klinkt het geheel iets geremder en gecontroleerder. Dat is ook meteen mijn grootste kritiek op het album. Ondanks dat men met goede, pakkende en – zoals gezegd – typische thrash riffs komt, mis ik de intensiteit, de vurigheid en de ongeremde agressie van het debuut. Alles bij elkaar komt de plaat maar moeilijk op gang en zakt regelmatig in, waardoor de aandacht regelmatig verslapt.

Begrijp me niet verkeerd, want ‘Morbid Realization’ is absoluut geen slecht album, en bevat genoeg voor de gemiddelde thrasher om er van te genieten. Op speltechnisch- en ook op songwriting niveau klinkt de band een stuk volwassener, maar gevoelsmatig (waar mij het vooral om gaat) wordt het niveau van het debuut echter niet gehaald. Alles bij elkaar een aardige thrash plaat, maar niet meer dan dat.