Metall - Metal Heads

Metall - Metal Heads

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Duitse band werd in 1982 geboren als Headless in voormalig DDR en bracht in dat decennium een paar demo’s uit. In 1991 viel de band uit elkaar, en werd pas in 2013 weer in het leven geroepen. Eind deze maand wordt het debuut, ‘Metal Heads’, dan eindelijk toch nog een feit. Zo een bandnaam en albumtitel wekt (bij mij in ieder geval) hoge verwachtingen, en over het algemeen doet de band haar naam gelukkig eer aan. Wat we hier hebben is een kleine 40 minuten pure heavy metal. Muzikaal doet men mij denken aan bands zoals Paragon, Metalhead, Metal Machine, Halford enzovoort. De muziek heeft een ouderwetse charme, maar klinkt tegelijkertijd behoorlijk zwaar en groovy, waardoor deze niet oubollig of te old-school (alsof zoiets überhaupt mogelijk is) overkomt. Over algemeen komen de heren met goede, pakkende riffs en krijgen de nekspieren regelmatig aan het werk. Muzikaal gezien tonen de heren dan ook absoluut potentie.

De zwakste schakel in dit geheel is echter de zang. Vocalist Joél kan wel zingen, en bewijst naast de cleane zang ook de extremere regionen te beheersen. Zijn vocalen klinken echter te dun en bevatten niet de kracht, de vurigheid en de ziel die een dergelijke band behoort te hebben. Zijn zanglijnen klinken bovendien behoorlijk ongeïnspireerd en zijn totaal niet pakkend, waardoor de verveling snel toeslaat. En sorry hoor, jatwerk en referenties zijn prima, maar om nu een groot deel van de tekst van Iron Maiden’s gelijknamige song te gebruiken voor ‘Glory’…? Maar goed, laten we het maar zien als een eerbetoon.

Naast de zwakke zang moet ik zeggen dat niet alle nummers even sterk zijn, en dat men vooral in de langzamere stukken door de mand valt, daar deze simpelweg te langdradig klinken en weinig impact hebben. Alles bij elkaar is Metall echter een prima band die het hart op de juiste plek heeft, en zoals gezegd is potentie absoluut aanwezig. Alleen heeft men nog net niet genoeg in huis om anno 2017 de middelmaat te ontstijgen.