Liv Sin - Follow Me

Liv Sin - Follow Me

Label : Despotz | Archiveer onder different metal

Nima : Na het uiteenvallen van de Zweedse sleaze metallers Sister Sin heeft zangeres Liv “Sin” Jagrell de solopad gekozen en komt eind deze maand met haar solodebuut, ‘Follow Me’. Met Sister Sin heeft Liv zich keer op keer bewezen en behoort ondertussen tot de beste zangeressen die de metalen wereld kent. Sister Sin, mede door de ruige, krachtige vocalen van Liv, kon ik altijd waarderen, en was dan ook erg benieuwd naar dit album.

Liv was altijd erg bepalend voor Sister Sin’s geluid, en het zal u niet verbazen dat de vergelijking hier haast onvermijdelijk is. Maar als je denkt dat dit een simpele voortzetting is van wat er geweest, dan moet ik u toch teleurstellen. Liv Sin is stukken heavier, duisterder en bevat veel meer groove dan de frontvrouw’s voormalige band, en ook ligt het metalen element er dikker bovenop. Naast (moderne) zware heavy metal a la Sister Sin and Battle Beast bevat de muziek ook veel elementen uit de welbekende Gothenburg death/thrash, wat tevens gelijk staat aan veel melodie. Daarnaast komen we ook regelmatig invloeden vanuit de doom-hoek tegen, en hier en daar zelfs van (melodieuze) black metal. Het zware gitaargeluid en de hakkende riffs doen hier en daar denken aan een band zoals Rammstein, terwijl datzelfde gitaargeluid mij in de langzamere en meer doomy passage ook doet denken aan Type O Negative! Met voormalig U.D.O.- en Accept-gitarist/producer Stefan Kaufmann en U.D.O.-bassist Fitty Wienhold (die de plaat een zware en hedendaagse sound hebben meegegeven) achter de knoppen, zult u wel begrijpen dat de sound van latere U.D.O. ook regelmatig voorbij komt. En dan hebben we nog de (overigens sterke) song ‘Killing Yourself To Live’ met vocale gastbijdrage van Schmier (Destruction)… volgt u het? Zoals u het al heeft kunnen raden is ‘Follow Me’ een erg veelzijdige plaat geworden. Over Liv’s vocalen valt weinig nieuws te vertellen, want die zijn zoals altijd dik in order en de dame bewijst wederom een sterke en veelzijdige vocalist te zijn, en is opnieuw erg bepalend voor de algehele sound.

Door diens veelzijdige karakter heeft ‘Follow Me’ echter meerdere luisterbeurten nodig om volledig tot haar recht te komen, en ik moet eerlijk zeggen dat de eerste luisterbeurten mij niet altijd even makkelijk vielen. Dat in tegenstelling tot Sister Sin die mij onmiddellijk pakte. En hoewel dit appels met peren vergelijken is, is het onvermijdelijk om de band niet te vergelijken met Sister Sin, waar Liv maar liefst dertien jaar in actief was. Ik moet dan ook toegeven dat Liv haar voormalige band – voor mij in ieder geval – niet heeft kunnen overtreffen. Maar zoals gezegd is die vergelijking niet echt terecht, en verandert niks aan het feit dat ‘Follow Me’ een goed album is. Fans van moderne, zware en groovy metal moeten de band/plaat zeker een kans geven.