Life Of Agony - A Place Where There’s No More Pain

Label : Napalm Records | Archiveer onder different metal

Koen W. : Toen in 1993 ‘River Runs Red’ verscheen sloeg deze direct in als een bom, en nog steeds staat dit debuutalbum, met heel wat emotionele teksten vervat in een mix van metalcore en punk, bovenaan in veel tijdloze metallijstjes. Je zou bijna vergeten dat Life Of Agony daarnaast nog ‘Ugly’, ‘Soul Searching Sun’ en ‘Broken Valley’ uitgebracht heeft. Het succes van hun debuut hebben ze jammer genoeg nooit meer kunnen evenaren. Eind de jaren negentig ging de band zelfs eventjes uit elkaar. Niet veel later vonden de leden elkaar terug bij enkele reünieconcerten en de laatste tien jaar kan je ze op elk festival met faam wel tegenkomen. De meest flamboyante persoon is uiteraard frontvrouw Mina Caputo (vroeger gekend als Keith). Door de grote uitstraling van Mina zou je bijna vergeten dat de muzikanten van Life Of Agony ook een grote en standvastige bezetting vormen. Gitarist Joey Z, bassist Alan Robert (met het eeuwige hoedje) en drummer Sal Abruscato. Ondertussen heeft de band getekend bij Oostenrijkse Napalm Records en komt deze maand de nieuwe plaat uit..

Nu klinkt ‘A Place Where There’s No More Pain’ helemaal niet verkeerd. Wie echter een tweede 'River Runs Red' of het vervolg hierop verwacht is eraan voor de moeite. Muzikaal tapt men vooral uit een rock en metal vaatje. Nu moet ik eerlijk wel zeggen dat na een eerste luisterbeurt alles wel een beetje middenmoot klonk. Er waren slechts weinig nummers die direct bleven hangen. Pas na enkele luisterbeurten, gaf het album zichzelf prijs en stel je vast dat Life Of Agony heel wat uitstekende nummers laat horen. Het eerste drieluik ‘Meet My Maker’, ‘Right This Wrong’ en titelnummer ‘‘A Place Where There’s No More Pain’ zijn stevig ingespeeld met uitstekende ritmes en zanglijnen. Live gaan deze het uitstekend doen. ‘Dead Speak Kindly’ klinkt al heel wat experimenteler. Na het muzikale begin denk je zelfs die diepe stem van Peter Steele te horen als de vocalen inzetten. De zanglijnen in ‘A New Low’ doen in het begin heel emotioneel aan en worden vooruit gedreven door een aanstekelijke baslijn, gevolgd door snellere uithalen waarin de band het beste van zichzelf laat horen. Samen met het aanstekelijke ‘Song For The Abused’ krijg je zo nog eens twee nummers van heel hoog niveau te horen.

Twaalf jaar zat er tussen ‘Broken Valley’ en dit album. De hevige tsunami die hun debuut veroorzaakte ga je hier niet meteen terug horen. Toch mag Life Of Agony trots zijn op hun ‘A Place Where There’s No More Pain’. Ze hebben het toch nog maar eens gedaan.