Infernäl Mäjesty - No God

Infernäl Mäjesty - No God

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Eindelijk! Het heeft er dertien jaar op zich laten wachten, maar deze maand komt Canadese legende Infernäl Mäjesty eindelijk met de opvolger van ’One Who Points to Death’. Als zoethouder kregen we met ’Nigrescent Years of Chaos’ vorig jaar een mooie compilatie, met daarop de eerste drie demo’s van de band; ‘Infernäl Mäjesty’ (1986), ‘Nigresent Dissolution’ (1988), en ‘Creation Of Chaos’ (1991). Met de digitale singles ‘House of War’ en ‘No God’ kregen we vorig jaar ook een voorproefje van de nieuwe langspeler, die – bij mij in ieder geval – hoge verwachtingen wekten over de nieuwe plaat. En verdomme, de heren maken het allemaal waar.

Deze plaat heeft weinig woorden nodig, want de jaren van stilte hebben geen invloed gehad op de band’s sound en stijl. ‘No God’ is dan ook een logische opvolger van diens voorgangers en is een typische Infernäl Mäjesty album, die alles bevat waar deze band al drie decennia voor staat. En dat is kwalitatief hoogwaardige, ouderwetse, technische, agressieve thrash met een death metalrandje. Volgens vocalist Chris Bailey is ‘No God’ de sterkste plaat sinds het legendarische, klassieke debuut, ‘None Shall Defy’ uit 1987, en daar kan ik mij volledig bij aansluiten. Al vanaf de opener ‘Enter The World Of The Undead’ eist de band volledig je aandacht op, en houdt je een uur lang op het puntje van je stoel. De nummers zitten bomvol sterke, hoogst pakkende riffs en dito melodieën, en uiteraard de technische aanpak die we van deze band kennen. De heren zijn zelfs nog technischer gaan spelen, maar gelukkig is Infernäl Mäjesty altijd een band geweest die weet hoe het moet en laat de technischere taferelen geen moment ten koste van de agressie en de intensiteit gaan. En of men nu snel, mid-tempo of langzaam en melodieus te werk gaat wordt de algehele vaart en de agressie geen moment uit het oog verloren. Bailey’s stem heeft nog altijd dezelfde kracht en charme als dertig jaar geleden. Hij klinkt zelfs bozer, agressiever en kwaadaardiger dan ooit, en geeft het geheel een nog agressievere lading mee. In mijn review voor ‘Nigrescent Years of Chaos’ heb ik de tijdloosheid van de muziek al opgemerkt, en dat wordt hier nogmaals keihard bevestigd. De korte intermezzo ‘False Flag’ niet meegerekend, zijn alle acht uitstekende composities stuk voor stuk een hoogtepunt op zich. Als je na een uur nog steeds naar meer verlangt, dan weet je dat je een ijzersterk album in handen hebt.

Overigens hebben de heren de productie in eigen hand genomen, en hebben de plaat precies de juiste sound meegegeven waardoor het geheel bij de eerste luisterbeurt al volledig tot haar recht komt. De plaat klinkt daarnaast heerlijk nostalgisch en de ouderwetse charme van de muziek wordt volledig gerechtvaardigd. Echter klinkt de plaat tegelijkertijd ook behoorlijk hedendaags en voldoet simpelweg aan alle eisen van tegenwoordig. Het prachtige cover artwork maakt tot slot ook het visuele aspect compleet, en alles bij elkaar is ‘No God’ verplichte kost voor de fans, en voor de liefhebbers van ouderwetse thrash en thrashy death metal zoals deze in de jaren 80 en begin negentiger jaren werd gespeeld. Infernäl Mäjesty is terug!