Czar - Life Is No Way To Treat An Animal

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Jurgen : Aanvankelijk de lolbroekenbandnaam Osama Bin Rockin dragend, werd in 2011 onder ingewisselde naam Czar het debuut ´Old Haunts´ uitgebracht (hetzelfde jaar dat een keyboardist toetrad tot de band). Daarop brengt de formatie uit het Amerikaanse Tacoma al een hevig stuiterend samenraapsel van stijlen naar voren. Ook hyperactieve nieuwe full-length ´Life Is No Way To Treat An Animal´ gaat je gevaarlijk te lijf met een progressief samengaan van technische metal en een meer moderne vorm van grind. Daarbij wordt geen schroom gekend om de tracks te ´bewapenen´ met broeiende avant-garde; noise, experimenteel klankvoer en ook dotten psychedelische kleuring vallen driftig en soms behoorlijk bevreemdend over elkaar heen.

De albumtitel is ontleend aan een quote – uit essay ´A Man Without a Country - van wijlen Amerikaanse schrijver en schilder Kurt Vonnegut. Vonnegut vermengde satire, zwarte humor en science fiction in zijn werk. Thematische zaken die in meer of mindere mate eveneens wel zijn terug te vinden in Czars weirde mengelmoes op dit album, inclusief sommige humoristische en/of wat bizarre tracktitels. Zo zeggen opmerkelijke benamingen als ´Too Many Yeti´s, ´Shark Cancer´, ´Mister Reindeer´ of ´Taking Roadkill to the Vet´ genoeg. Daar kan de titel van de plaat dus gerust aan toegevoegd worden.

Rustig achteroverleunend luisteren is er weinig bij op dit ´Life Is No Way To Treat An Animal´. Maar liefst negentien nummers – sommige van vrij korte duur; onder de twee minuten – kletteren er overwegend op los door een fikse lading psychotica op je neer te laten. Onrustige, springerige composities zijn rijkelijk bedeeld met complexe breaks, plotseling naar binnen denderende drumratels en vaak aangenaam drukke, jazzy gitaarpingels. Op vaak evenzo onverwachte momenten word je af en toe ´geparkeerd´ in rustig(er) vaarwater, door middel van een elegant, soms wat theatraal aandoend keyboard of pianolijntje of – anderszins – verfijnde gitaartokkel. Om gauw erna weer lekkere klappen te ontvangen van hectisch, Dillinger Escape Plan gelijkend metalgeweld, bijgestaan door de paniekerige schreeuwzang van ´dr.´ Landon Jared Wonser. Die hij fraai afwisselt met cleane zang à la Faith No Mores Mike Patton of een aantal stukken spoken word.

Czar doet waar het zin in heeft op ´Life Is No Way To Treat An Animal´, weinig tot niets lijkt daarbij in de weg te staan. Ongebreidelde genregrensoverschrijdingen die enerzijds best iets van je vragen, maar je daarnaast steeds vol verrassing doen uitkijken naar de in petto liggende songwendingen. De regelmatig weirde, outer space aanvoelende keyboard- en elektronicastukken geven dit uitermate bijzondere werkje nog meer eigen karakter dan dat het bij de bron eigenlijk al heeft. Houd je van recalcitrante klanken van bands als Dillinger Escape Plan, Mr Bungle of – ok, iets toegankelijker dan - Faith No More? Dan zou je ´Life Is No Way To Treat An Animal´ zeker eens aan een luisterbeurt moeten onderwerpen.