Helion Prime - Helion Prime

Helion Prime - Helion Prime

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Helion Prime is begonnen als een project tussen gitarist Jason Ashcraft (Brumal, Dire Peril) en zangeres Heather Michelle Smith (Graveshadow) – beide mij onbekend overigens – met als doel hun voorliefde voor metal en sciencefiction/sciencefact met elkaar te combineren. De samenwerking resulteerde in een EP, gevolgd door het titelloze debuut, die vorig jaar in eigen beheer werd uitgebracht. Het album leidde tot een deal met AFM Records, die de plaat onlangs officieel uitbracht.

De band omschrijft haar muziek als “Science-Fiction Metal”, maar dat soort rare onzinbenamingen hebben we natuurlijk al veel vaker gehoord. De muziek van Helion Prime kan simpelweg omschreven worden als 90s power metal met een progressief tintje. Hier en daar begeeft de band zich ook op extremere paden, die vooral doen denken aan de welbekende Gothenburg-stijl. Om een idee te krijgen van wat je kunt verwachten kun je proberen om je een voorstelling te maken van hoe het zou klinken als je de power metal van bands zoals Helloween, Freedom Call, Iron Savior en co., het progressieve van Angra, Almah, Ayreon en Star One, en oude In Flames, Dark Tranquillity en soortgelijke Zweedse (en Zweeds-klinkende) acts met elkaar samenbrengt.

Die combinatie geeft Helion Prime enigszins een eigen gezicht, maar over algemeen hebben we hier simpelweg met moderne power metal van doen. Maar gelukkig ook wel eentje die aan de kwaliteitseisen voldoet. Vooral op instrumentaal en technisch niveau laat de plaat een stel talentvolle en gedreven stel muzikanten horen, die niet alleen goed met hun instrumenten overweg kunnen, maar ook op gebied van songwriting dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn. ‘Helion Prime’ bevat dan ook sterk gitaarwerk en eveneens sterke, pakkende sfeervolle keyboardpartijen, en pakkende refreinen. Met snelle power metallers zoals de DragonForce-achtige ‘Oceans OF Time’ en de Freedom Call- en Iron Savior-achtige ‘Apollo (The Eagle Has Landed) bevat de plaat twee absolute uitschieters. Ook ‘Live And Die On This Day’ (met vocale gastbijdrage van Dream Evil’s Niklas Isfeldt) is één van de betere songs die de plaat herbergt. De ballade ‘A Place I Thought I Knew’ daarentegen is een van de zwakste schakels en haalt de vaart er totaal uit.

Dat laatste geldt helaas ook een beetje voor zangeres Heather. De dame kan absoluut zingen, maar haar stem is vrij standaard en identiteitsloos, en maakt de muziek toch iets te anoniem. Daarnaast klinkt zij vaak iets te monotoon en heeft over het algemeen niet de kracht die de muziek vereist. Vooral in de meeste coupletten zijn haar zanglijnen totaal niet catchy, en al werken ze mij niet echt op de zenuwen, verveelt haar stem mij op den duur behoorlijk. Maar goed, dat heeft uiteraard ook voor een groot deel te maken met persoonlijke smaak. Alles bij elkaar is ‘Helion Prime’ echter een zeer respectabele, en ook – vooral voor een eigen beheer-release – een zeer professioneel album die de fans van moderne, progressieve power metal met vrouwenzang zeker zal aanspreken.