King Of Asgard - :taudr:

King Of Asgard - :taudr:

Label : Troll Music | Archiveer onder black metal

Vera : We kijken altijd reikhalzend uit naar nieuw werk van King Of Asgard, want deze Zweedse Vikingen kunnen we gerust beschouwen als de voortzetting van de jaren negentig cult outfit Mithotyn. Bovendien etaleren zij de gewenste ruwheid, maar weten telkens met aanstekelijke melodieën op te dagen (meestal folk geïnspireerd) wat het geheel ergens tussen Amon Amarth en Einherjer doet belanden. Sinds het laatste zwaardenfeit ’Karg’ zijn er bijna drie jaar verstreken en dat heeft zo zijn redenen.

Er is één en ander veranderd in het King Of Asgard kamp. Weliswaar was de band her en der live te zien, maar in 2015 verlieten zowel drummer Karsten Larsson en gitarist Lars Tängmark de band. Nu wordt de band wel voornamelijk geleid door geestelijke vaders Karl Beckmann (zang, gitaar) en bassist Jonas Albrecktsson, maar we kunnen ons voorstellen dat dit toch enige tijd vergde om de opvolgers (Ted Sjulmark (gitaar) en drummer Mathias Westman) in te werken. De eerste blijkt ook een vocale duit in het zakje te doen tijdens de cleane koorzang, de tweede speelt ook in Grimner. Bovendien nam men nu eens niet op in de Sonic Pump studio met producer Andy LaRocque, maar wendde men zich tot Magnus ‘Devo’ Andersson (Endarker studio). Dit hangt misschien wel samen met hun transfer van Metal Blade naar het kleinere, maar toegewijde pagan label Trollmusic. Heeft dit invloeden op de sound?

Niet echt. De cleane zang is verder uitgewerkt en in grotere hoeveelheid aanwezig, als contrast met de ruwe zang van Karl. In vergelijking met ‘Karg’ is het materiaal op ‘:taudr:’ terug meer toegankelijk en catchy, maar verder is het op en top King Of Asgard. ‘The Curse And The Wanderer’ is al een song met alle geliefde ingrediënten van de band. Het start intens en heftig met ruwe zang, maar weldra handhaaft men een mediumtempo met sierlijke gitaar leads. De cleane samenzang klinkt heidens en stoer (denk aan Moonsorrow). Bovendien is er een afwachtend middenstuk, een duister verhalende stem en als besluit een mooie emotionele solo. Even sterk is ‘Death… And A New Sun’: weemoedige folk klanken (draailier, doedelzak?) gaan over in wereldriffs en aanstekelijke drums. De melodieën blijven in je hoofd hangen. De passionele mix van death en black metal van dit viertal staat echt als een huis. Het blijft onweerstaanbaar. Luister maar eens naar het samenspel tussen bas en drums aan het begin van het titelnummer om daarna via folk naar vlammende black te evolueren. Er is altijd een duister element aanwezig in de muziek. Dit album gaat dan ook over de dood en wat er daarna gebeurt. Natuurlijk blijven de heren ook trouw aan het Noordse erfgoed in de teksten. Het lange ‘For The Fury Of The Norse’ vertegenwoordigt dit ten volle en kent een spannende opbouw van traag en slepend naar een pittige interactie tussen ruwe en cleane zang. Het gitaarspel is altijd melodieus, zelfs weemoedig en emotioneel. Prachtig! ‘Upon Raging Waves’ heeft een klassiek piano intro, vooraleer los te barsten in beklijvende furie. De band heeft natuurlijk het volste recht om deze Mithotyn song even terug onder handen te nemen. Dit is wederom een statement uit het Noorden dat we aan iedere pagan metal fan kunnen aanraden. De band en het label presenteren ‘:taudr:’ als een full length album, ook al duurt het maar 34 minuten. Dat is dan ook het enige minpuntje dat we kunnen vermelden.