Harlott - Extinction

Harlott - Extinction

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met twee sterke albums op zak en een (Europese) tour met Annihilator is het Australische Harlott ondertussen geen onbekende onder thrashers. Twee jaar na ’Proliferation’ slaat het kwartet deze maand opnieuw keihard toe met de derde langspeler, ‘Extinction’. Gelukkig is men geen millimeter afgeweken van hetgeen ze op de twee voorgangers liet horen en heeft wederom een pure thrashgranaat afgeleverd.

De heren hebben opnieuw het beste van de US (Bay Area) thrash en de Teutoonse variant samen laten smelten tot één allesverwoestend geheel. Was men op ‘Proliferation’ iets gecontroleerder en melodieuzer te werk gegaan, is ‘Extinction’ vooral uptempo en behoorlijk opgefokt. Het feit dat men daarnaast nog technischer is gaan spelen heeft gelukkig geen negatieve gevolgen gehad voor de vaart en de intensiteit van het geheel. Integendeel zelfs; de band klinkt bozer en gemener dan de twee voorgangers bij elkaar, en alhoewel er voldoende ruimte is voor melodie en afwisseling is ‘Extinction’ vooral een snelle, agressiever en extreme plaat geworden die van begin tot eind knalt en beukt. Ondanks de hoge snelheid is er echter geen sprake van eentonigheid, en zelfs na meerdere luisterbeurten achter elkaar verliest de plaat zijn kracht niet.

Uiteraard hoef je hier ook geen moment originaliteit en vernieuwing verwachten, en de invloeden van bands zoals Sodom, Destruction, Testament, Death Angel, Guillotine en vooral Slayer liggen er nog altijd erg dik bovenop. Maar wat maakt het gebrek aan originaliteit en vernieuwing nou werkelijk uit? Dit is pure thrash van de bovenste plank, uitgevoerd door een stel zeer getalenteerde, enthousiaste en gedreven muzikanten. En uiteindelijk is dat waar het om gaat. De vergelijking met Slayer wordt overigens nog eens versterkt door de zang van Andrew Hudson, die tegenwoordig meer als Tom Araya klink dan Araya zelf. En dan zelfs nog beter dan Araya in zijn jonge jaren. De beste man had altijd al een sterke strot, maar zingt hier zuiverder, maar klinkt tegelijkertijd agressiever en gemeender dan ooit. Alles bij elkaar opgeteld is ‘Extinction’ ongetwijfeld Harlott’s beste en sterkste album tot nu toe. De band stelt daarmee haar naam en reputatie niet alleen veilig, maar plaatst zich een treetje hoger in het genre. Kortom; een absolute aanrader voor old-school thrashers en de fans van bands zoals Havok, Evile, Warbringer, Dust Bolt, Ultra-Violence en consoorten.