Jurassic Park - Rock ‘n’ Roll Machine

Jurassic Park - Rock ‘n’ Roll Machine

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De oorsprong van de band Jurassic Park ligt al in de jaren zeventig toen een viertal snaken met een voorliefde voor bands als Black Sabbath, Montrose en Led Zeppelin besloten om de band Frankenstein op te richten, die vooral in de underground een grote naam voor zichzelf op wist te bouwen. In 1980 kreeg met nationale bekendheid toen hun optreden met Motörhead op het popfestival van Lochem op TV werd uitgezonden en toen men in 1982 met een tweetal nummers (‘I Sold My Soul’ en ‘Lady Luck’) op de Aardschok verzamelaar ‘Metal Clogs’ verscheen dacht menigeen dat de carrière van Frankenstein in een stroomversnelling terecht zou komen. Dat gebeurde echter niet en de band raakte enigszins in de vergetelheid. Zo’n twintig jaar later werd de oprichter van Frankenstein, gitarist Berthus Westerhuis, gevraagd om met wat vrienden op een lokaal festival te spelen en dat werd zo’n succes dat er een echte Frankenstein-reünie volgde, die in 2010 voor ruim 1500 man plaatsvond. Dat succes deed Berthus besluiten om een nieuwe band te beginnen en die werd Jurassic Park gedoopt. Op bas werd Frankenstein’s mede-oprichter Roelof Kloeze gerekruteerd, terwijl ex-Stranger zanger John Scholing en Dead Head-drummer Hans Spijker het kwartet volmaakten.

Nu is er dan deze debuutplaat ‘Rock ‘n’ Roll Machine’ verschenen en middels veertien lekkere “back to the seventies & eighties’ pure rock-nummers laat men anno 2017 horen zeker nog bestaansrecht te hebben. Vooral titelnummer ‘Rock ‘n’ Roll Machine’, ‘Solid As A Rock’ het groovy ‘Stay Clean’, het punky ‘Kick Ass’ en ‘Storm Over Holland’ bevallen me prima, al dient meteen te worden gezegd dat ik me gedurende de gehele speelduur van het album prima geamuseerd heb. Als je kickt op moderne metal moet je dit gewoon links laten liggen, maar als je een zwak hebt voor het heerlijke jaren zeventig/tachtig werk dan moet je deze Frankenstein…euh…Jurassic Park-plaat maar eens uitproberen. Ik weet zeker dat ‘Rock ‘n’ Roll Machine’ je goedkeuring zal kunnen wegdragen. Lekkere, pure rock and roll, zonder fratsen, dat is waar het bij Jurassic Park om draait en daar kan ik me prima in vinden.