Extremity - Extremely Fucking Dead

Extremity - Extremely Fucking Dead

Label : 20 Buck Spin | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Koen S. : ‘Extremily Fucking Dead’ heet het allereerste mini cd’tje van Extremity, een relatief jonge death metalband uit Oakland, California, maar dat had van mij ook ‘Extremely Fucking Great’ mogen zijn!
Zes ouderwetse en lekker wegdenderende death metal nummers op de oude leest geschoeid (nou ja, vijf als je de spookachtige intro er aftelt.)

Dat is eigenlijk alles wat hierover te zeggen valt. Vettige gitaren, diepe grafmurmels en primitieve songstructuren maken dit een feest voor alle death metal freaks. In Extremity huizen leden die spelen of gespeeld hebben in Vastum, Agalloch, Necrosic, Repulsion, Scolex, Cretin, Trepanation, Worm Ouroboros en nog een rits andere bands. Deze mannen en vrouwen (want twee mannen én twee vrouwen in de band) hebben dus ervaring zat en laten hier hun liefde voor de oude school duidelijk merken in nummers als daar zijn ‘Crepuscular Crescendo’ en ‘Bestial Destiny’. De productie is top voor dit genre en moet niets meer zijn. Het had misschien nog vuiler gekund, maar dan gaan we stilaan naar een geluid dat bijlange niet iedereen kan of wil verorberen. De slepende piano passage in één van de vijf beste songs ‘Chalice Of Pus’ en de invallende solo die daarop volgt is gewoon prachtig. En ‘Fatal Immortality’ is een schoolvoorbeeld voor andere bands binnen het genre van hoe het moet. Het titelnummer ‘Extremely Fucking Dead’ is gewoon een klassieker in wording en bij uitbreiding heel deze mini-cd.

Alles eindigt met het monotone gepiep bij een sterfgeval in een ziekenhuis en ik voel het ook aan als een sterfgeval omdat het plots gedaan is na 27 minuten genieten. Dat ze snel werk moeten maken van een volwaardige langspeler en een Europese tournee!