Equipoise - Birthing Homunculi

Equipoise - Birthing Homunculi

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Equipoise; een naam die velen (nog) niets zal zeggen, maar noteer hem maar: de EP ‘Birthing Homunculi’ maakt het een band om in de gaten te houden. Op het moment van opnemen van ‘Birthing Homunculi’ bestond de band uit vocalist Stevie Boiser (Dissonance in Design, Ex-Vale of Pnath), gitaristen Nick Padovani en Zach Hohn, bassist Hugo Doyon-Karout (Beyond Creation, Brought by Pain) en keyboardspeler Jimmy Pitts (Eternity's End, The Fractured Dimension). Voeg daar o.a. gastbijdragen van Christian Münzner (Alkaloid, Spawn Of Possession), Julien Deyres (Gorod) en pianiste Vanesa Jalife aan toe en je weet dat je wat moois te wachten staat.

Equipoise mag oorspronkelijk ontstaan zijn doordat gitaristen Padovani en Hohn riffs aan het schrijven waren (waar eerstgenoemde later andere instrumenten onder heeft gezet en vervolgens heeft uitgewerkt tot een volledig album), de band weet de valkuil van slechts oeverloos met riffs, ritmes en structuren spelen te vermijden. Het zestal tovert in de bijna twintig minuten die deze drie tracks tellende EP duurt complexe, pakkende nummers vol samenhang tevoorschijn. De diep brommende bas gitaar is duidelijk aanwezig en danst heerlijk door de fraaie melodieën heen. Op ‘Birthing Homunculi Part II: Sigil Insidious’ zorgt het keyboard voor een sfeerrijke laag op de achtergrond. Daarnaast maakt de band veelvuldig gebruik van flamenco (‘Alchemic Web of Deceit ‘, ‘Birthing Homunculi Part I: Shrouded’ en ‘Birthing Homunculi Part III: Reincarnated’), wat voor een zeer rijk en gevarieerd geluid zorgt. De muziek doet denken aan bands als Beyond Creation, First Fragment, Inferi en Necrophagist.

‘Birthing Homunculi’ is niets anders dan negentien minuten van voortreffelijke progressieve, technische death metal (en flamenco!) en daarmee een kennismaking van jewelste. Het is dat ik dit album pas begin 2017 tegenkwam anders had Equipoise zonder enige twijfel hoog in mijn jaarlijst gestaan. Wellicht dat ik in mijn lijst voor komend jaar maar vast een plaatsje moet reserveren voor het album dat halverwege 2017 via The Artisan Era Records uit gaat komen?

De fysieke exemplaren zijn inmiddels lang en breed uitverkocht, maar je kunt Birthing Homunculi downloaden van de bandcamp pagina van de band. Dat kan gratis maar mag ik je aansporen ervoor te betalen? Als het niet voor de geweldige muziek op zich is, doe het dan omdat de volledige opbrengst van het album naar de Jason Becker’s Foundation gaat. Of om de woorden van Nick Padovani maar aan te halen: "I strongly hope that this release catches enough attention to get people out there feeling good about making a difference. Remember that no matter how big or small, your positive actions will have a positive impact on this world!"