Karfagen - Spektra

Karfagen - Spektra

Label : Caerllysi Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Het is niet alleen maar kommer en kwel als het om Oekraïne gaat. Ik word nog steeds niet vrolijk als ik de naam van het land hoor, maar deze release van Karfagen kan er wellicht voor gaan zorgen dat mijn mening iets wordt bijgesteld. Want ‘Spektra’ is echt een fantastisch album. Liefhebbers van de muziek van klassieke symfo bands als Camel, Steve Hackett (oude Genesis), Yes of Jethro Tull zullen ongetwijfeld smullen bij het horen van de muziek van Karfagen.

Karfagen is het project van Antony Kalugin, een multi instrumentalist uit Kharkiv. Hij is meer dan vijf jaar (!!) bezig geweest (van 2011 tot en met 2016) met het schrijven en opnemen van dit album. Maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen. Kalugin kreeg hulp van een heel batterij aan bevriende muzikanten die naast traditionele instrumenten, ook zorgen voor minder voor de hand liggende bijdragen van bijvoorbeeld de fluit, de alt saxofoon en een accordeon. Muzikaal zit de band dus in het segment van hierboven genoemde bands, die hun hoogtij (vooral) vierden in de jaren zeventig. Maar Kalugin heeft er toch ook de nodige moderne invloeden in verwerkt. De muziek is bijna geheel instrumentaal en zit ongelooflijk knap in elkaar. Heel melodieus. Nergens wordt er oeverloos gepield, nergens hoor je een muzikant die wil laten horen hoe geweldig hij wel niet is. Nee, alles staat in dienst van de songs. We horen veel toetsen (van synthesizers tot piano), mooie, sfeervolle gitaarpartijen (zowel akoestisch als elektrisch) en er wordt ook in tempo gevarieerd. Verschillende songs benoemen heeft weinig zin:’Spektra’ is een lange, muzikale reis van 63 minuten die werkelijk geen seconde verveelt. Prachtplaat.