Cloven Hoof -

Cloven Hoof -

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Cedric : De band Cloven Hoof heeft al een rijke geschiedenis achter zich. Zij kwamen op in de jaren tachtig als beloftevolle band binnen de hele NWOBHM rage en wisten een redelijke fanschare mee te krijgen, maar jammer genoeg hebben zij nooit de bekendheid van pakweg een Iron Maiden of Saxon gekend. Het materiaal was zeker en vast kwalitatief genoeg, maar ondanks de populariteit van het genre was het niet elke band gegeven om volle zalen te trekken. Na vele jaren, verscheidene bezettingswissels en diverse albums meldt de band zich anno 2017 terug aan het metalfront met ‘Who Mourns For The Morning Star’.

Om meteen met de deur in huis te vallen, dit is absoluut een zeer genietbaar album geworden. Voor de fans die hen nog kennen van het eerste uur zal de sound ongetwijfeld een stuk veranderd zijn, maar in het algemeen zal geen enkele liefhebber van de oude school heavy metal zich vervelen bij het beluisteren van dit album. Ik ken zelf de laatste albums van de band niet goed, maar de songs op ‘Who Mourns For The Morning Star’ klinken iets Amerikaanser dan voorheen en doen me regelmatig aan Cage of Jag Panzer denken. Maar ook een band als Iced Earth klinkt nooit echt veraf.

Natuurlijk blijft de NWOBHM nog doorschijnen in de muziek van de band, en dan met name de riffgerichte songs van Saxon komen dan bij me op als referentie. Zanger George Call heeft een indrukwekkende stem en weet de nodige kracht aan de songs te geven. Vooral in de hoge regionen, waar hij me soms wel wat aan Ripper doet denken, komt hij zeer sterk voor de dag. De songs op zich steken goed in elkaar en bevatten hier en daar zelf wat stevige progressievere invloeden, maar toch kan ik niet spreken over écht memorabele nummers. Men neemt wel regelmatig even het gas terug met sfeervolle passages die zorgen voor een mooi contrast met de rockende riffs en solo’s.

Al bij al blijft dit album steken op een lekker klinkend heavy metal feestje, zonder echt uitgesproken hoogtepunten, maar met voldoende energie om elke liefhebber van het genre te laten headbangen. Los daarvan krijgt deze band van mij ook respect voor het doorzettingsvermogen dat ze aan de dag brengen en ik hoop dan ook van harte dat ze de nodige fans bereiken met deze plaat. ‘Who Mourns For The Morning Star’ geeft me, in combinatie met dit zonnige lenteweer, alvast heel veel zin in de festivals!