Body Count - Bloodlust

Body Count - Bloodlust

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Cedric : Wie kent Body Count niet? De legendarische rapmetal band rond rapper Ice-T laat al van zich horen sinds begin jaren negentig, wat door de inhoud van de nummers vaak gepaard ging met de nodige controverse. Ice-T neemt geen blad voor de mond in zijn muziek, geeft openlijk kritiek op de sociaal-economische situatie van Amerika en de manier waarop de zwarte gemeenschap in dat land behandeld wordt. Na het goede ‘Manslaughter’ uit 2014 is de band nu terug met het beenharde ‘Bloodlust’, en gezien de politieke situatie in hun thuisland is het niet verwonderlijk dat er tekstueel weer heel wat te melden valt.

Van opener ‘Civil War’ tot afsluiter ‘Black Hoodie’ straalt deze plaat pure verontwaardiging en kwaadheid uit. Ice-T is een meester in het combineren van de stevige gitaren met zijn venijnige raps en doet dat op deze plaat ook weer als vanouds. Wat muzikaal vooral opvalt is dat de riffs en solo’s van zeer hoog niveau zijn. Waar vroeger de inhoud van het nummer regelmatig primeerde op de muzikale omkadering klinkt zang en muziek nu als een echt geheel. Van melodieuze metal solo’s, tot scherpe thrash riffs en zwaar groovende hardcore passages, ‘Bloodlust’ bevat het allemaal.

Op ‘Manslaughter’ stonden goede nummers, maar de droge productie vond ik destijds zeker een minpunt. Daar heeft men nu absoluut werk van gemaakt en ‘Bloodlust’ klinkt fantastisch. De drums knallen, de gitaren blazen alles omver en de vocalen van Ice-T zorgen voor de agressieve kers op de taart. De band heeft er duidelijk nog steeds veel zin in, wat alleen maar een goed teken is voor de toekomst. Oh ja, er staat ook nog een degelijke cover op de plaat van Slayer’s ‘Raining Blood / Postmortem’. Deze is leuk, maar voegt eigenlijk niets toe aan het origineel. Zie het maar gewoon als een eerbetoon aan de thrash iconen.

Body Count is heer en meester van het rapmetal genre op ‘Bloodlust’! Als fan van de band kun je gewoon niet om dit album heen. Songs als ‘The Ski Mask Way’ en ‘No Lives Matter’ vragen gewoon om luid over een festivalweide te weerklinken. Als Body Count zo blijft verder doen kan ik al niet meer wachten op het volgende album.