Double Crush Syndrome - Die For Rock N’ Roll

Label : Arising Empire | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : Is er iemand die zich Andy Brings nog herinnerd? Van 1991 tot 1995 speelde hij gitaar bij de Duitse thrashgoden Sodom, en daarna was hij jarenlang actief met The Traceelords. In 2013 richtte hij de band Double Crush Syndrome op. De tegenstelling met Sodom kan niet groter zijn. Double Crush Syndrome denkt maar aan één ding en dat is (punk) rocken. Korte catchy nummers zijn hun kenmerk. En liefst met een tekst erbij die ronduit kinderlijk klinkt. I want love, money, sex and I hate my ex is zowat de basis waar heel de opener ‘Gimme Everything’ rond draait. Nog zo enkele hoogtepunten van proza zijn de nummers ‘Unfriend Me Now’ en ‘I Wanna Be Your Monkey’ (I Wanna Be Your Chuchuchu). Af en toe passeert er iets met wat meer diepgang maar dat is meer de uitzondering dan gewoonte. Ook muzikaal is er hier en daar ruimte voor een iets ander geluid, zoals in ‘Can't You Be Like Everyone Else’, dit lijkt wel een pure hommage aan Billy Idol en The Ramones en klinkt iets donkerder als de rest. Ik zou dit zelfs K3 goes metal durven noemen. De kleintjes die de Engelse taal nog niet zo goed machtig zijn moeten niet treuren. Flarden la-la-la en wow-wow-wow maken ook deel uit van het basispakket. Als je dan leest dat de band voor hun debuut direct kon tekenen bij het grote Arising Empire/Nuclear Blast zou je zelfs denken dat ze daar gek geworden zijn. Niets is echter minder waar, want ondanks alle simpele rock ’n roll clichés klinkt Double Crush Syndrome gewoonweg zalig. De eenvoudige structuren en meezingbare teksten zorgen ervoor dat elk nummer direct in je hoofd zit. Waag het gewoon en luister naar dit syndroom. Maar kom achteraf niet zeuren dat je niet gewaarschuwd was.